Is een boot kopen lastig?

[size=2]In 2003 hebben we besloten een nieuwe boot te kopen. Waarschijnlijk heb je dit al kunnen lezen op onze site. Onze verwachtingen bij het kopen van een nieuw schip zijn blijkbaar erg hoog - ik dacht altijd dat wanneer je iets nieuws kocht je op zijn minst kon verwachten dat de nazorg wel goed zou zijn op het moment dat er iets mis zou zijn (zoals bij het kopen van een auto).

We hebben onze boot in Noordschans gekocht en in april 2003 is deze te water gegaan. Al snel bleek dat een aantal zaken nog niet helemaal goed waren - wat lekkage, beschadigingen en een aantal niet functionerende zaken. Wat ik nou zo jammer vind is dat je een berg geld uitgeeft voor een schip, en dat het oplossen van deze zaken vervolgens bijna EEN JAAR moet duren… Ik zie dat men het verkopen wel goed in de vingers heeft, maar dat de technische oplevering vervolgens een drama is. Bellen, faxen, langsgaan… Er zijn bij de technici wel goede bedoelingen, men weet alleen niet hoe en wanneer, laat staan dat er actief over gecommuniceerd wordt.

Ik heb al eerder gehoord dat dit een ‘normale’ gang van zaken is bij de botenleveranciers, los van het merk. Is het raar dat ik wat service verwacht?[/size] Riesmo38194,591400463

[size=2]Wij kochten ons schip (Martinique Dufour 36 Classic) in Noordschans in sept .'99. Het was een demoschip dat in april '99 van de werf was gekomen en als showroommodel dienst had gedaan en de test met het blad “Zeilen” had ondergaan (zie ook Zeilen sept. '99)
Het voordeel van een demoschip (behalve het financiele aspect, dat ik hier niet wil bespreken) is dat bepaalde aanvangsprobleempjes vaak al zijn opgelost, omdat de leverancier geinteresseerden niet met mankementen wil confronteren.
De afspraak was dat ons schip in nieuwstaat opgeleverd zou worden. Ik moet zeggen dat dat redelijk goed gelukt is. (de zeilen waren alleen tijdens bovengenoemde test gebruikt) Binnen en buiten heb ik nooit schade of iets dergelijks opgemerkt. Wel gingen in de optiesfeer dingen mis, zoals de 3 ST 60 klokken op de stuurstand, waar 1 van de 3 zwart was (winkeldochter) ipv de andere 2 die grijs waren. ( na wat discussie omgeruild) Het teak op de kuipbanken zat op sommige plaatsen los (stond zelfs water onder) maar is netjes opnieuw gedaan. Verder had ik optioneel teak op de kuipvloer en zwemplateau laten leggen. Dit was na een jaar niet goed (water bleef in kieren staan, en is tijdens de garantiebeurt sept 2000 keurig opgelost.
Ik had na een seizoen een lijstje met 8 a 10 punten, waarvan enkele meer conceptproblemen zijn dan exemplarische mankementen. Conceptproblemen ( zoals altijd 3 ltr water onder in de ankerbak) , zo is mij gebleken daar is men een beetje vies van en is er weinig bereidheid tot oplossen. Exemplarische problemen zijn aantoonbaar verschillend met ieder zusterschip (die liggen ter plaatse) , en daar kan men niet om heen. Kortom van deze punten zijn de belangrijkste opgelost, maar dit kostte nog al eens discussie. Het is ook een beetje onderhandelen, dus geven en nemen. Wel is mijn advies zoveel mogelijk bij oplevering te onderkennen en vast te leggen en ook bij een garantiebeurt zaken op papier zetten.
Ik herken het thema overigens van de interne communicatie zoals Richard aanhaalt, en des te beter is het dingen op papier te zetten.
Ik ben het volkomen eens dat een auto kopen iets heel anders is. Auto’s zijn veel beter gecontroleerd op kwaliteit en details, en de service is in het algemeen factoren beter.
Overigens is Dufour c.q. Noordschans geen uitzondering. Ik ken mensen met een nieuwe/jonge Victoire, Hansse en een Jeaneau. De ellende varieert van irritatie over details tot komplete rechtzaken. Ook over Bavaria heb ik rampenverhalen gehoord. Als ik eea op een rij zet trek ik de conclusie dat er een hoop te verbeteren valt. De service kan niet tippen aan een nieuwe auto, maar is eerder te vergelijken met de service bij de oplevering van een nieuw huis. Een kwestie van geven en nemen, lijkt het wel. Zijn er specifieke vragen mailto: nauticlink.com/haven/martinique/ [/size]

Als ik dit zo hoor en lees moet het toch makkelijk beter kunnen - dat wil zeggen dat je met goede service-verlening (veel) meer boten zou kunnen verkopen!
Met name als het gaat om de ‘vervangings’ aanschaf - ik ben nu niet snel geneigd om bij dezelfde leverancier nogmaals een schip te bestellen.
Het opbouwen van een relatie met je klant gaat volgens mij verder dan het verkopen en leveren van 1 schip, zeker als iemand begint met een 30-voeter. Gezinsuitbreiding, opzoeken van groter vaarwater, meer comfort; allemaal redenen om groter te willen!
Ik ben wel benieuwd naar een lijstje met leveranciers die het echt goed doen… en als deze leveranciers er niet zijn… dan denk ik dat het starten van een dealership met echte service een gat in de markt is
RichardRiesmo38214,5944907407

wel, net een dufour 385 gekocht, af te leveren in Noordschans per medio december. Ben benieuwd, na jullie post. Ik laat het nog wel horen; er is net een andre 385 opgeleverd, dus dat maakt vergelijking makkelijker. Overigens, ik heb net op de Hiswa een verhaal van een dealer gehoord dat deze zich ook wel eens belazerd voelen door hun leveranciers. Het blijft een stuk-markt denk ik