Koeling problemen

Wij varen met een Dufour 325GL bouwjaar 2006 overgenomen in 2008 welke is uitgerust met een Volvo-Penta D1-20.
Sinds de aanschaf hebben wij problemen met de koelwater temperatuur.
Zo eens in de 5 à 6 weken hebben wij te maken met een koelwater alarm. Dit treedt op binnen 5 min. na het starten van de motor, dus meestal na vertrek uit de haven tijdens het zetten van de zeilen, maar ook wanneer we voor strooms aankomen bij de Zeelandbrug of het aanlopen van Dover.
Typisch van die momenten dat je niet op een alarm zit te wachten en het zorgt voor een hoop onrust.
We stoppen direct de motor die dan inderdaad behoorlijk warm aanvoelt terwijl de koelwaterslangen richting boiler nog gewoon koud zijn.
Uit ervaring weten we dat we na ± 5 min. drijven de motor weer probleemloos kunnen starten en vervolgens 5 à 6 weken verschoont blijven van het bovenstaande probleem.
Na dit herstarten komt de motor op een normale bedrijfstemperatuur en ook de slangen naar de boiler worden warm. Het lijkt erop alsof de thermostaat in deze 5 min. gereset wordt.
In een ver verleden hebben we al eens voor veel geld door een Volvo-Penta dealer een regelunit achter het dashboard laten vervangen maar dit heeft dus niet geholpen.
Het lijkt er op zo’n moment op alsof het koelwater dan door een klein circuit gaat en geen koeling ontvangt via de warmtewisselaar. Het niveau van de koelvloeistof in het expansietankje is overigens normaal.

Sinds dit seizoen hebben we er nog een koelwater probleem bij.
Wanneer we wat langer op de motor varen wordt de boiler te warm met als gevolg dat er wat water (koffiekopje per dag) uit het overdrukventiel van de boiler lekt. Op aanraden van een “expert op de haven” het overdrukventiel vervangen maar dit heeft het probleem niet opgelost. Het probleem treedt niet op wanner de boiler aan de walstroom hangt.
Ik heb zelf het idee dat het koelwater warmer/heter is dan voorgaande jaren terwijl we bij dit probleem geen koelwateralarm krijgen. De hoeveelheid buiten-koelwater uit de uitlaat is niet minder dan voorgaande seizoenen.

Kan een thermostaat ook een beetje kapot zijn m.a.w. dat hij niet ver genoeg open gaat en zodoende niet zorgt voor de maximale koelcapaciteit?
De koelvloeistof is 5 jaar geleden ververst maar kan dat zijn koelende werking verliezen?

Met vriendelijke groet,

Peter Elsinga

Bovenstaande verhandeling heb ik ook per email neergelegd bij meerdere Volvo-Penta dealers.
Tegen de verwachting in reageerden de meeste dealers en kwamen unaniem met de onderstaande oplossingen.

Het probleem met het koelwater alarm dat eens in de 5 á 6 weken optreedt is een redelijk bekend probleem bij dit type motoren en heeft te maken met een luchtbel in het koelsysteem t.h.v. de thermostaat die daardoor niet opent.
Door het expansietankje ± 10 cm hoger te plaatsen zou dit probleem opgelost moeten zijn (Bavaria doet dit al af fabriek)

Wat betreft het 2e probleem, ja een thermostaat kan ook een beetje kapot zijn.
Op dealer advies heb ik een nieuwe aangeschaft en voor het inbouwen beide thermostaten in een pannetje op het vuur gezet.
De nieuwe gaat ± 1 cm open vlak voordat het water kookt terwijl de oude maar voor ± 5 mm opent als het water al enige tijd aan de kook is. De boiler/motor werd dus wel degelijk te warm maar de motor net niet warm genoeg om het koelwater alarm af te doen gaan.

Mogelijk kan Jan Willem van Wijngaarden je hierbij helpen. Jan Willem is forum lid (DF30C). Ik heb ervaren bij eerdere posts dat hij kennis van zeken heeft. Misschien even een PM sturen?

Hallo Peter,

Ik heb ook een 325 en had hetzelfde probleem met het alarm. Komt inderdaad mogelijk door een luchtbel in de warmtewisselaar of bij de thermostaat. Koeltankje is verhoogd met 10 cm en nooit meer problemen.
De vloeistof zou ik toch laten vervangen na 5 jaar, dan verliest het zijn anticorroderende werking.

Voor wat betreft de boiler: temperatuur kan te hoog zijn, maar mogelijk is de waterdruk van je waterpomp te hoog. Warm water zet uit en als het onder druk staat, nog meer met als gevolg dat de overdrukventiel open springt. Of idd een defecte thermostaat waardoor je koelwater te warm wordt.

Succes,
Loet

Hoi Loet,

Bedankt voor je reactie.
Ik vraag me alleen af hoe de waterdruk van de koelwaterpomp dit jaar hoger kan zijn dan voorgaande jaren.
Aangezien de koelwaterpomp eind vorig seizoen aan de waterzijde begon te lekken zijn afgelopen winter de beide seals op de as van de koelwaterpomp vervangen.
Ik denk zelf nog steeds dat het met de temp. van het koelwater te maken heeft alhoewel ik op de motor geen alarm krijg.
Voor mijn gevoel is de boiler eerder op temp.(± half uur) dan voorgaande jaren en na een uur motoren komen de eerste druppels uit het overdrukventiel.

Hoi Peter,

Ik bedoel de pomp van het zoetwater, die onder je bakboordbank. Deze is druk geregeld, mogelijk is de drukregelaar defect waardoor de druk te hoog op loopt. De pomp moet soepel afslaan, uitlopen. Maar het kan zeker de thermostaat zijn, waardoor alles te warm wordt. Check de temperatuur van het blok met een infraroodmeter of test de thermostaat zoals eerder beschreven.
Andere suggesties heb ik momenteel helaas niet.

Groet,
Loet