vuilwater tank?

Wie heeft er ervaring/denkt er over om een vuilwatertank te installeren? Ik krijg wat gemengde berichten of de beoogde invoerdatum (2005/2006) uberhaupt gehaald wordt, maar anderzijds is er nu nog in brabant geloof ik een subsidieregeling (van welke omvang weet ik niet). En hoe zit het in het buitenland? ik meen dat ze al in zweden en duistland verplicht zijn, maar wat betekent dat voor buitenlandse boten die daar heen varen? strafbaar?

hoi Erik,
Ik hoor ook veel tegenstrijdige berichtenn, maar ik dacht in de zeilen okt.04 gelezen te hebben dat het 2007 wordt.
Ik heb in mijn schip wel een mooi plaatsje onder in een kast. Dat is geschikt voor een vwtank van ca 30-40 ltr. Is dat eigenlijk groot genoeg?
Van een subsidie weet ik niets, maar ben wel geinteresseerd.
Volgens mij maakt het millieutechnisch wel veel uit of je zoet/zout/getij water ligt. Onze haven Herkingen Marina heeft de “blauwe vlag” dus ook zo’n vwpomp.
groet,Martin 
 

ik zal het hier, bij de wsv heusden eens navragen; daar is zo’n afzuiger gekomen en heeft wel eens info gehangen over een subsidieregeling. en de inhoud, mm, hoeveel pomp je weg per toiletbeurt (ik heb geen flauw idee, maar toch weel liter of 1,2-2 denk ik?) ik dacht dat 4 liter per persoon per dag aan waterbehoefte vrij normaal is, en dat zal grotendeels ook weggespoeld worden. Als dat allemaal in die tank moet dan lijkt 30-4o liter niet veel. Ik ga op onderzoek uit…

Erik,
Nog even gekeken in de zeilen van okt:
2006 voor nieuwe boten en
2009 voor bestaande boten.
Over de susidie regeling staat het volgende: Sommige provincies hadden dit ingevoerd , maar Prov. Flevoland had het al weer afgeschaft omdat maar 3 mensen gebruik hebben gemaakt. Het ministerie onderzoekt nu of er een uniforme regeling moet komen.
De subsidies zijn gebruikt om 250 “poepslurpers” te installeren.
groet, Martin