Vaarbewijs

Omdat we regelmatig in Engeland, Belgie en Frankrijk komen met de “Martinique”, en we ook laatst een boot in Griekenland hebben gehuurd, worden we toch regelmatig gevraagd naar een ICC of vaarbewijs. We hebben al 22 jaar een boot en varen al 15 jaar op zee , maar een vaarbewijs hebben wij niet. Een ICC kon je zo halen (kopen) bij de ANWB maar dat is sinds 1 jan 2004 niet meer zo. Alleen als je een vaarbewijs hebt kan je een ICC ( International Certificate of Competence) krijgen, dat overigens wel tot je 65e geldig is.
Ben inmiddels in de boeken gedoken , maar dat valt best tegen, zeker omdat we op 20 november Vaarbewijs 1 en 2 willen halen, (in Kaatsheuvel)
Iemand al ervaring met het  examen?

Ik heb het examen een paar jaar geleden gedaan en met gemak gehaald. Als je al een aantal jaren vaart dan zijn een hele hoop zaken vanzelfsprekend. Ik heb geen cursus of iets dergelijks gevolgd maar gewoon zelf het theorieboek doorgenomen. Wel heb ik destijds de diskette (dit is inmiddels een cd) met alle vragen aangeschaft en deze vragen heb ik een aantal keren geoefend. Voor de gehele cursus zijn ongeveer 600 tot 650 vragen beschikbaar en het examen bestaat altijd uit een aantal van deze vragen. Je komt dus niet voor een verrassing te staan.  
 

Heb de zeevaartschool in Vlissingen gedaan,was niet voldoende, moest apart examen doen voor het BPR gedeelte. Heb geoefend met de CD-rom met examenvragen. Deze zijn niet lastig, maar soms onverwacht. Zo van… mag een groot zeilschip wel of niet zeilen op het kanaal van Gent naar Terneuzen?? en in de voorhaven van Terneuzen?? en met hoeveel alcoholpromillage in je bloed mag je daar rondvaren?? Daarna is het examen niet moeilijk meer. Affijn alle papiertjes aan boord deze zomer, niemand die er naar vraagt !!
Succes,
G.B.
 

Monique en ik hebben 20 november dan toch ons examen VB1 en VB2(A) gedaan en zijn geslaagd! Door drukte met mijn baan heeft dit toch nog wel even hoofdbrekens gekost, maar  eind goed al goed.