stuurautomaat s1g

Forumisten,
ik vaar nu twee seizoenen met een s1g stuurautomaat van raymarine. een terugkomend probleem is dat het elektr.compas soms de neiging heeft ‘op hol’ te slaan, dwz gedurende een langere periode, soms een dag, rond te tollen. Op dat moment is de stuurautomaat dus niet bruikbaar. Het is mij tot op heden niet gelukt te achterhalen waar dat aan ligt. Er zijn genoeg dagen dat het kreng het gewoon doet (behoudens een kleine miswijzing maar dat is niet belangrijk)en evenmin is er sprake van dat er metalen voorwerpen te dicht in de buurt zijn; hij zou dan permanent die fout moeten geven. Iemand er gebruikers van dezelfde automaat met hetzelfde probleem? ik heb de vage roddel gehoord dat het zou kunnen komen door een softwarefout die ontstaat bij koppeling van de s1g aan de tridata’s van raymarine; een upgrade van de firmware zou dan wellicht moeten plaatsvinden. 

Hoi Erik,
Contact opnemen met Raymarine of je dealer waar je het apparaat hebt gekocht.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er een elektriciteitsdraad in de buurt loopt of langs het kabeltje naar het kompas. Als er stroom door die draad gaat ontstaat er ook een soort spanningsveld, die mogelijk het kompas op hol laat slaan.
Succes,

Hoi Erik,
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Het is geen software probleem, maar een printplaat fout, welke na ongeveer 2 jaar naar voren komt. Holland Nautic of Thyssen verhelpt dit gratis. Je moet wel weer even opnieuw calibreren. Succes!
 
Groetjes,
Kees Mixed EmotionsCees39357,8036458333

Kees, ik neem even contact met je op.

Wij hadden hetzelfde probleem met een ST4000. Thijssen Elektro heeft voor garantie en op lokatie de modificatie uitgevoerd, en vervolgens ook nog gecalibreerd. Vriendelijke lui, zeer aan te raden.
Guido Flach/Noorderzon