schuurmachine polyester onderwaterschip

Dag Forumleden,

Onze DF30C vertoonde dit jaar zoveel kale plekken dat we hebben besloten alle anti fouling van het onderwaterschip weg te steken en het onderwaterschip weer eens goed in de primer en anti fouling te zetten.
Na even zoeken vond ik een goede schraper van het fabrikaat Bacho model 665 (www.bahco.com). En het wegschrapen van de anti fouling was eigenlijk in een 4-tal uren gereed.

Voor het schuuren van het polyester gebruiken we een Bosch 125 mm rond excentrisch schurende machine (elektrisch) met een schuurpapier korrel 60. Het resultaat is netjes doch het duurt ons veel te lang. Daarbij trilt het ding continu in je handen wat op den duur heel vervelend is. Tintelende armen … uren later nog. Ook al weegt deze schuurmachine denk ik < 3 kg … op den duur krijg je toch lamme armen. 

[size=9]Stoer he ?[/size]
Wie heeft een goede tip?
Band schuurmachine of rondschuurmachine?
Merk en type? Ervaring? Prijs?

    
mariposa39488,824525463
2008-02-10_193620_sht_665_wo_c_normal1.jpg
2008-02-10_194143_schuren-01.jpg
2008-02-10_194213_schuren-02.jpg

 
nu die toch kaal is, zou ik er gelijk coppercoat op (laten) smeren. ben je er weer voor minimaal 10 jaar vanaf. ideaal spul en ik bespeur geen enkele electrolyse waaraan zo vaak wordt gememoreerd. Het bespaart je ieder jaar enkele weekenden getob zoals ik dit weekend ook weer op de werf bij vele booteigenaren waarnam en hij blijft aalglad (en dus snel). daarnaast is voor osmose ook een aardige dam opgeworpen. 

Hoi Piet,
Ik ben bang dat je met je schuurmachine toch nog even door moet. Ik zou het alleen in meerdere fases doen, of elkaar regelmatiger afwisselen. Wel gezellig met z’n 2-en zo.
Zeten jullie de Mariposa nu in de epoxy? Nu zij zo mooi kaal is, zou ik dat zeker doen, goede preventie voor osmose, super gladde ondergrond. Ik weet niet of coppercoat een epoxy materiaal is.
En… Richard heb jij een saildrive? Daar mag je coppercoat niet op smeren en ik denk dat je de saildrive ook moet beschermen?
Ciao,

de saildrive is ingesmeerd met traditionele anti fouling. bij de buitenwereld was daar dikke stress over. de verwachting was dat de saildrive toch snel aangetast zou zijn. maar nu na 12 maanden in het water te hebben gelegen is de saildrivebehuizing nog als nieuw en kent geen enkel electrolyseverschijnsel. de anodes slijten volgens de werf ook normaal

Hoi Piet,
wat een klus die jullie aan het uitvoeren zijn. Respect dat je dat allemaal zelf doet. Op onze D30 is bij aflevering een CeRam-Kote 54 aangebracht. Dit is een goede een zeer waterdichte coating. Meer informatie vind je op www.csr.nl. Maar  mocht je nog meer info willen. Ik heb een 14 pagina’s tellend document hierover incl. behandelingsvoorschrift.
Groet en succes,
Ewald

ik vaar nu twee jaar met coppercoat, prima gladde laag en geen aangroei. boot gaat even dit voorjaar er uit en verwacht geen problemen met saildrive. overigens, die hangt zo diep dat )in zoet water0 althans de aangroei daar toch al vrij miniem is mits je regelmatig vaart. ik heb daar ook geen AF op gedaan. mocht ik dit voorjaar wat anders aantreffen dan zet ik het wel op het forum.

Even een vraag over antifouling en de saildrive. Onze D30 saildrive is nu zeker 5 jaar lang van anti fouling voorzien. Zowel staartstuk als schroef. De anode niet. Ik begrijp uit het bovenstaande dat dat schadelijk is? We hebben alleen maar antifouling zonder koper gebruikt (International Micron kopervrij).
Is het beter om de antifouling te verwijderen en iets anders op de saildrive te doen? Wat raden jullie aan? Ik lees dat er speciale verf is, Bijenwas wordt gebruikt.
 
gr,
Ewald

Leuke input jongens, en best nuttige tips, maar voordat we in een eindelose epiloog over anti-fouling ontaarden, mijn vraag was:

  • Wie heeft een goede tip voor het schuurwerk?
  • Band schuurmachine of rondschuurmachine?
  • Merk en type? Ervaring? Prijs?

Hoi Piet,
Dus even terug naar waar het om begonnen is:
Wij hebben vorig jaar het onderwaterschip van onze Dufour2800 flink onder handen genomen. Een van de vorige eigenaren heeft op de originele gelcoat een nieuwe coating aan laten brengen. Door een slechte hechting is deze op veel plekken blazen gaan vormen en over kon je de kwaststreken nog zien. Wij hebben dit niet helemaal kaal gemaakt, maar ik begrijp je probleem met trillende armen enzovoorts…
Onze ervaring is dat je met een “hobby” schuurmachine erg ongelukkig wordt. Wij hebben uiteindelijk viavia 2 tamelijk professionele Festo machines gebruikt (met afzuiging, wel zo prettig). We hebben geen bandschuurmachines gebruikt omdat we het risico van lokaal teveel wegvreten toch te groot vonden. Het type dat wij hadden was “rondschurend” (weet niet of dat de juiste term is) en dus niet zo’n machine die “heen-en-weer” schuurt zoals de meeste hobbymachines doen.
Schuurpapier hebben we in hele grote hoeveelheden gebruikt. Je hebt schuurpapier in verschillende hardheden, en voor het werk wat jullie aan het doen zijn moet je de hardste variant nemen. (Per merk hebben ze verschillende kleuren, dus daar zul je even in een speciaalzaak ofzo naar moeten vragen.) Let er wel op dat dit schuurpapier er in grote hoeveelheden doorheen gaat. Zuinig doen lijkt het eerste half uur leuk, maar na een halve dag ondersteboven geschuurd te hebben ben je blij als je nog wat nieuwe velletjes hebt liggen… Ik zou dit dus proberen ergens via een bedrijf ofzo een grootverpakking op de kop te tikken, als je dit in pakjes van 5 bij de bouwmarkt gaat kopen kost het je kapitalen.
Prijs: Niet echt een goed idee. Zoals gezegd viavia geritseld, maar ik zou volgende keer als ik zelf een machine zou moeten kopen hier niet teveel op bezuinigen. Ik weet hoe het voelt na een dag ondersteboven schuren met een hobbymachine… (Ik verwacht dat je aan een machine een paar honderd euro kwijt bent…)
Succes met je klus!!
Harold
 

Dag Harold,
Dank je voor je reactie en toelichting.
Ik ben al eens aan het shoppen geweest. Inderdaad, een bandschuurmachine lijkt geen goede keus. Ik denk wel dat het lekker duurschuurt. Een buurman schipper op de werf was er wel over te spreken en heeft er vorig jaar zijn 34 voeter helemaal mee afgeschuurd. Ik denk echter dat hij vrij snel strepen trekt en daarbij veel te zwaar is om lang/goed te hanteren. De DF30C (steekt 155) is daarbij in het nadeel want je moet nog meer onder het onderwaterschip kruipen om te kunnen schuren.
De voorkeur gaat dus uit naar een excentrische schuurmchine. Ik heb een nieuwe Bosch gekocht met een twee keer hoger toerental en een groter schuurcirkel (daarmee bedoel ik de kleine rondjes die hij trekt en niet de diameter van de schuurschijf).
Zodra ik er ervaring mee heb opgedaan zal ik het melden, met vermelding van type, schuurpapier en m2 per uur (of uur per m2 ).

Ik zag ook professionele perslucht aangedreven schuurmachines, slechts 1 kg doch de compressor die daarbij nodig is is behoorlijk aan de maat. Dus daar ben ik niet mee doorgegaan.     

Hoi Dufourvaarders,
Vandaag ben ik met de nieuwe excentrische schuurmachine van Bosch model PEX400AE aan de slag gegaan (+/- 109,- euro). Korrel 60. Dat schiet lekker op. Ook de stofvanger functioneert redelijk, hij zat tenminste goed vol. Van trillende handen had ik achteraf nauwelijks last. Ik heb in ??n middag het grootse deel van het onderwaterschip  rondom gereed gemaakt. Nu rest nog het rot stuk, circa 3 a 4 m2 van het onderste deel. Afgezien van wat spierpijn was de klus goed te doen. Overall, mondkapje, goed passende ruimzichtbril en een pet zijn wel belangrijk. Ook een ruime voorraad schuurpapier is inderdaad nodig.
 

mariposa39502,9103819444

2008-02-24_214851_bosch.jpg
2008-02-24_214912_IMG_0944.jpg

Ziet er mooi uit Piet.
Fijn h?, zo’n zeilboot???
Ciao,

Hallo Piet,
Wij hebben onlangs de Breezer kaalgekrabt met een krabber die op de stofzuiger aan te sluiten is, te krijgen bij compass en bij de meeste watersportwinkels.
We hebben met 2 man 2 dagen gekrabt en vervolgens ben ik alleen nog 2 dagen aan het schuren geweest.
Ik heb het schuren gedaan met een exentrische schuurmachine met schuurpapier korrel 80, die ik gehuurd heb bij Boels, hij lijkt op een slijptol en stopt met draaien zodra je hem tegen de boot drukt, ik had er m’n twijfels over, maar het werkt beter als de Bosch machine, deze heb ik ook geprobeerd.
Als je nog moet gaan schilderen, kan ik je VC-Tar adviseren, dit is echt superspul, dit zat er bij ons al op en dit heb ik ook weer opnieuw gezet en vervolgens heb ik er dit jaar als proef 2 lagen harde VC-Offshore antiflouling op Teflonbasis opgezet.
Zie hier het resultaat na de lagen VC-Tar

En het uiteindelijke resultaat!

Het heeft mij ook de nodige spierpijn gegeven, maar daar weet jij al alles van af denk ik.
Dit is een klus die je niet elk jaar wil doen.
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 
 
2008-03-04_205038_Breezer_VC-Tar.JPG
2008-03-04_205118_Breezer_VC-Offshore.JPG

Ziet er perfect uit Bas. Op onze vorige Dufour hadden wij ook VC-Tar gezet (laten zetten) Perfect spul! daaroverheen hadden wij dan VC17M gedaan, boixide vrij. Werkte op zich ook goed, maar je moest niet in het warme voorjaar 2 weken stilliggen, dan had je een baard, die na een rondje zeilen, er alweer af was.
Ciao,

Hoi,
Ziet er goed uit, en ik weet hoeveel spierpijn het kost…
Erg mooi, die “retro”-letters, bij ons zijn die er jammergenoeg door een vorige eigenaar afgehaald…
Kan iemand nog iets meer vertellen over de VC-Tar, wat is er zo perfect aan? (Heb nog niet zoveel ervaring met verschillende soorten antifouling, dus goede tips zijn welkom)
Groeten,
Harold

Hoi Harold,
Mocht je nog op zoek zijn naar de originele bestikkering, dit heb ik laten maken door een bedrijf wat auto’s beplakt.
Ik heb destijds gewoon op een stuk papier de letters overgetrokken en met behulp van dit voorbeeld hebben ze dit perfect nagemaakt.
Wat het voordeel is van VC-Tar weet ik eigenlijk niet, het is net zoals Gelshield een waterdichte preventieve osmose behandeling, mijn ervaring is nu wel dat VC-Tar een gladdere afwerking geeft als Gelshield.
Wat antifouling betreft hebben we 4 jaar lang Micron Extra (koperhoudend en niet officieel in Nederland te koop) gesmeerd.
Dit is altijd zeer goed bevallen, dit jaar heb ik als proef een harde antifouling VC-Offshore gezet.
Deze Antifouling bevat zeer veel koper, 800 gram op 2 liter! en bevat ook Teflon voor een gladder oppervlak wat ook weer ten goed komt bij de wedstrijden die wij graag zeilen.
Wat nu de beste Antifouling is, kan ik niet zeggen, wel weet ik dat wanneer je op zout water zeilt, niet zonder de echte koperhoudende variant kan.
Het belangerijkste is gewoon de voorbehandeling, en ja krabben en goed schuren kost echt ontzettend veel spierpijn.
Met vriendelijke groet,
Bas

Nog een vraagje of de korrelgrootte van het schuurpapier.
De ??n adviseert om een groffe korrelgrootte te gebruiken en de ander (bv International) adviseert volgens de instructie van P180 ?
Ik smeer als beschermingslaag Primocon op het geschuurde oppervlak
 
Jan Faber