winterklaar

Inmiddels heb ik alle lijnen in de mast e.d. vervangen door simpele trekdraden die het winterseizoen moeten overbruggen. In/door de giek is dat een ander verhaal. Ergens ter hoogte van de neerhouder zit binnenin de giek een soort blok dat alles blokkeert, althans niet toestaat dat bijvoorbeeld de onderlijktrekker wordt verwisseld voor zo’n (vele malen dunner) trekdraadje. Een zaklantaarn schijnt niet ver genoeg de giek in om e.e.a. eens grondig te bestuderen. heeft iemand hier ervaring mee c.q. weet er meer over dit obstakel?
alvast bedankt, richard 

Richard,

de onderlijkstrekker loopt  over een blok, zodat er meer kracht kan gezet worden. Als het lijntje ooit breekt of loskomt lijkt met dat een gepuzzel om het weer goed te krijgen.

Mogelijk is je knoop te dik?

Hou je ons op de hoogte?

Groeten
Luc

Richard,
Met onze Dufour 30 heb ik dit altijd opgelost door de giek te verwijderen en binnen te leggen. Dit scheelt een hoop werk! Ik weet natuurlijk niet of dit zo makkelijk is bij een 38 voet - vergeleken daarmee is de 30 natuurlijk speelgoed
Groet, Richard

ik zou onderlijktrekker gewoon laten zitten; die lijn kun je desnoods zodanig aanhalen dat je uiteinde (aan kuipkant) gewoon in plastic zak in de giek propt. de andere lijnen (rif) krijg ik er wel gewoon uit met een beetje trekken. 

dank voor de reakties!
de winterlijntjes knoop ik niet maar plak ik met ducktape aan de lijn vast zodat de doorvoer soepeltjes gaat. ik heb nog nooit problemen er mee gehad dat zo’n lijntje loslaat of vastloopt. daarom heb ik voor deze lijn in de giek maar een uitzondering gemaakt en laat ik 'm lekker zitten.