high aspect fok

Beste forum leden,
Wij hebben nog maar heel recent een 365. Ik ben van plan om een high aspect fok aan te schaffen. Mijn vraag is, lukt het om die door de bestaande ogen te voeren, of is het nodig een extra schootblok te monteren. Iemand goede ervaringen bij een bepaalde zeilleverancier?
Vriendelijke groeten

Hoi Volmir,

Een HA-fok op een 365 moet je gaan voeren op een extra blok, ik denk bij de wantputting. De 365 die te koop ligt, zie elders op het forum, ik dacht in Kats, heeft zo’n aanpassing. Op de genua-rails kan het niet, omdat deze te kort is volgens mij.

Ciao,

Wij hebben afgelopen winter voor onze 325 een HA-fok besteld bij v/d Werf.
Een echte HA past inderdaad niet op de bestaande rails maar bij v/d Werf lossen ze dit op door de fok iets hoger op te snijden. Het ondelijk loopt nu dus niet horizontaal aan het dek maar iets omhoog met als voordeel dat je ook wat beter uitzicht hebt naar voren, niet onbelangrijk met alle drukte op het water tegenwoordig.
We hebben dit hele seizoen met de HA gevaren en ik zou niet anders meer willen, m’n vrouw ook niet, ze kan deze fok wel de baas.

Afbeelding 096.jpg

Ik heb even moeten zoeken naar de foto’s, maar hier zijn ze dan.
Dit werkt perfect, we lopen bijna 10° hoger dan met de genua en lopen veel minder snel uit ons roer.
Onderdeks zitten de barton-blokken in contra-platen geschroefd. Om die reden heb ik de spotjes wat opzij gezet dmv een nieuw triplex-plaatje, overkleefd met binnenbekleding die de dealer nog had liggen. Je ziet er niets van.
Een hoog uitgesneden high-aspect is bij de 365 niet evident, gezien de grote afstand van de genua-rail tot de schoothoek. Ik denk dat je dan al erg hoog moet gaan uitsnijden, wat ongetwijfeld zijn invloed zal hebben op de aandewindse eigenschappen.
Veel succes ermee.
Peter.

Beste forum leden,
Heel hartelijk bedankt voor deze hulp.
Watermaat, ben je ook tevreden met de aan windse eigenschappen van de hoog opgesneden high aspect fok?
Vriendelijke groeten

Beste Volmir,

Wat betreft de aan de windse prestaties van de HA kan ik deze alleen vergelijken met de standaard genua waar we voorheen mee rondvoeren, een wereld van verschil. Vergelijken met andere boten vind ik altijd wat moeilijk omdat wij met een ondiepe kielversie varen.
Uit de foto’s van de 365 blijkt dat de genua-rail al zo’n 20 tot 30 cm voor de verstaging stopt, op de 325 loopt de rail echter door totaan de verstaging.
Mijn advies is om gewoon enkele zeilmakers te laten kijken en de boel op te laten meten.
Ik kan me niet voorstellen dat een zeilmaker zal advieseren om een enkel blok op dek te monteren. Plaats dan een extra stukje rail voor de wantputtings, bijna net zo veel werk, minder kwetsbaar en veel meer trim mogelijkheden.
Wij hebben onze HA laten uitrusten met schuimbanen en zelfs met 3 slagen ingedraait staat hij er nog netjes bij en sleurt als een gek, het is dan wel een vereiste dat je het schootblok van de HA nog iets naar voren kunt zetten, vandaar die extra rail.

[Mijn advies is om gewoon enkele zeilmakers te laten kijken en de boel op te laten meten.
Ik kan me niet voorstellen dat een zeilmaker zal advieseren om een enkel blok op dek te monteren. Plaats dan een extra stukje rail voor de wantputtings, bijna net zo veel werk, minder kwetsbaar en veel meer trim mogelijkheden.
[/quote]
[

Ja en Neen, --> een stukje rail voor de wantputtings had ik eveneens overwogen, maar dat gaat niet omdat je met het tussenschot van de voorkajuit zit. Ik heb ook een gelast RVS-oog op de puttingen overwogen, maar ook dat was geen optie. De blokken bleken de enig werkbare oplossing die binnen ook onzichtbaar was. Voordeel daar is dat ze op het stevigste stuk van de boot staan, net voor de trekstang van de verstaging.
Dit alles is mee bekeken en bemeten door Kees Van Vliet uit Middelharnis, (vanvlietzeilen.nl) die dan ook mijn High-aspect gemaakt heeft. En zoals je op de foto ziet staat de schoothoek mooi in het verlengde van de blauwe lijn op het zeil, zoals het moet. Kees Van Vliet heeft hier heel mooi werk verricht. Ik heb tot nu toe nooit de behoefte gehad om mijn high aspect te reven. Indien nodig reef ik het grootzeil.
Dus, beste Volmir, het is geen eenvoudig vraagstuk. Ik heb er een gans zeilseizoen op zitten broeden, maar ben zeer tevreden met deze oplossing, wat niet wegneemt dat er waarschijnlijk ook goede alternatieven zijn.
Grts, Peter.

Jongens,

Koop nou eens een echte goede zeilboot, waar dit soort voorzieningen gewoon op zit, een D 34P bijvoorbeeld!! (haha)

Ciao,

Hoi Hans en de rest,

Volgens mij vallen de “D 34PPPPPPPP” zeilers in dezelfde catagorie als Bavaria zeilers.
Ze gaan altijd snoeihard over het water maar dan wel op de motor.
Waarschijnlijk om hun dure zeiltjes te sparen als ze weer eens onderweg zijn van het ene race circuit naar het andere.
Voor mij liever een goed zeilende toerboot dan een zgn “wedstrijdboot” die alleen maar een hoop gedoe geeft en daardoor maar weer op de motor onderweg is. hahaha maar het is wel zo.

Bavaria-zeilers?!?
Jaloers, volgens mij, op zo’n mooi snel jacht.

Nee, hoor alle gekheid op een stokkie.

Let wel bij het monteren van extra blokken of rails op het dek, wat in het dek zit. Als in je dek op de plek van je blok of rails geen vollaminaat zit, maar bijv. schuim, kan dat op den duur gevolgen hebben voor craquelé en lekkages tussen de schalen van je dek. Je verzwakt de constructie van je dek dan op die plek en het kan op den duur nare gevolgen hebben.

Wij houden wel eens een wedstrijdje als die HA-fokken allemaal geinstalleerd zijn.

Ciao,