achterstag spanning

Wat ik wel mis op mijn dufour 365 is een achterstagspanner. Zeker nu deze niet verstelbaar is zoek ik naar de juiste “normaal” spanning. Zijn er forumleden die zelf een oplossing bedacht hebben ?
Vriendelijke groeten

Hoi Volmir,

Op onze vorige 36 Classic heb ik een achterstag spanner laten plaatsen. Hoewel de boot masttop getuigd was, vond ik het toch wel lekker om bij veel wind, de achterstag en daardoor ook voorstag wat strakker te zetten. Bij een 365 lijkt het mij vrij eenvoudig om een spanner er tussen te plaaten. De 2 achterstagen tot 1 combineren en de splits op zo’n 3 meter hoog met een blok en een talie en je bent klaar. zie ook bij bijv. een 34 Performance.

succes,

Hoi Volmir,

Het niet hebben van een achterstagspanner is inderdaad een gemis.
We geven dan wel vaak af op Bavaria maar zelfs de allergoedkoopste Bav wordt nog steeds standaard uitgerust met een forse achterstagspanner. Waarom de Franse prijsvechters daarvan afzien is mij een raadsel.
Ook op onze 325 mis ik regelmatig deze voorziening.
Wat Hans voorstelt is naar mijn mening de beste maar tevens ook de duurste oplossing en nauwelijks zelf te realiseren.
Afgelopen tijd ben ik al enkele malen een goedkopere oplossing tegengekomen op Jeanneau’s en Beneteau’s die volgens mij net zo goed functioneert. OK het ziet er wat minder sexy uit maar het werkt.
Op zo’n 2 a 2,5 mtr boven dek wordt aan beide achterstagen een 2 schijfsblok bevestigd, aan 1 kant met en hondsvot en aan de andere kant met een klem. Zodoende trek je de stagen naar elkaar toe en verhoog je de spanning in beide stagen en in het voorstag.
Het halende part zou je ook langs 1 van de stagen naar beneden kunnen voeren door een klein formaat valstopper zodat het er gelijk wel weer sexy uitziet.

Veel wijsheid,

Peter Elsinga.

Peter,
Heel erg bedankt. Begrijp het principe. Heb nog wel de volgende vragen.

Wat is een hondsvot ? Ook dat met die klem of klein format valstopper is mij nog enigszins onduidelijk.

Vr Gr
Volker Wytzes

Beste Volker,

Aangezien het me niet lukt om een afbeelding in te voegen (zal wel weer aan mij liggen) geef ik je hierbij een link naar Kok Watersport als voorbeeld van een 2 schijfsblok met hondsvot.
kokwatersport.nl/product/058 … dsvot_6_mm

Nog een link naar een enkele valstopper.
kokwatersport.nl/product/730 … ud._6-12mm

In plaats van een valstopper kun je er ook voor kiezen om het onderstaande vioolblok met klem aan de wantputting van je achterstag te bevestigen.
vanrijwatersport.nl/index.ph … 48&lang=NL

Succes.

Peter, Heel hartelijk bedankt.
Een afbeelding kan je invoegen door onderaan de reply op het tabblad 'bijlage toevoegen" te drukken.
Vr Gr Volker Wytzes

Peter, Lukt het jou denk je om een foto van de constructie te posten ?
Vr Gr Volker

Hallo Volmir,

Volgens mij heb ik op mijn 365 de beschreven constructie.
Het werkt eenvoudig en goed maar de lijntjes hangen beetje in de weg als je lekker achterin de kuip lekker wilt zitten in de zon en dan moet je ze opbinden tegen de stagen.

Zal volgend weekend een foto maken en deze posten.

mvg

Hans van Holst

Hoi Volker,

Hierbij een afbeelding van zo’n “kiesje” om de blokken aan de verstaging te bevestigen.

afbeelding.png

Voor alle zekerheid ook maar de link.

kokwatersport.nl/product/660 … dklem_6_mm

Hoi, Hoi,

Mijn oplossing is inderdaad wat duurder. Wat je ook kan doen, en dat zie je wel op racebootjes, is dat je op de 2 achterstagen elk een enkelschijfs-blok zet. Tussen de blokken zet een lijn die je aan kan trekken. Aan die lijn trek je dan de blokken naar beneden en naar elkaar toe, waardoor de achterstagen naar elkaar toe trekken. Ongeveer hetzelfde principe. De treklijn laat je dan door een grootschootblok lopen om te spannen en vast te zetten.

Ciao,

To all,

Het is er dan, mijn achterstagspanner. Vandaag gemonteerd. En het werkt prima! Onderstaand wat foto’s, wellicht hebben anderen daar ook wat aan. Bedankt voor de tips en adviezen.




Hoi Volker,

Ziet er goed uit, zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen maar hopelijk heb ik van de week wat tijd, als het erop zit zal ik ook wat foto’s maken.
Alleen nog even de stand van de klem van het onderblok veranderen zodat het wat lekkerder in en uit de klem gaat.
Ik twijfelde nog tussen 2 of 3 schijfs blokken maar ik denk ook dat 2 schijfs bkokken meer dan voldoen.
Wat is de diameter van de lijn die je gebruikt hebt?
Zondag as voorspellen ze een lekker windje kun je gelijk de boel testen.

Hoi Peter,
Klopt, de stand van de klem ga ik veranderen. Het begon te regenen, dus dat had ik even laten zitten. De dikte van de lijn zal ik nog wel even opnemen. Let er op dat je een flink stuk neemt !. Ik had 12 meter, en dat is net voldoende.
Koop in totaal ook 4 staaldraadklemmen. Als de lijn wat los staat wil het hele gevalletje naar beneden glijden als je alleen boven klemmen hebt. En idd, ik ga het dit weekend uittesten.
Vr Gr Volker

Hoi Volker,

Vandaag toch nog tijd gehad om even bij Kok langs te gaan en de boel op de boot te “installeren”
Het is geworden zoals ik voor ogen had dus helemaal goed en het werkt inderdaad perfect.

Hoi Peter,
Fijn dat het goed gelukt is. Lijkt verdacht op veel op elkaar. Zie alleen dat jij de blokjes met de staaldraadklem echt vastgezet hebt op de stag. Ik heb dat bewust niet gedaan omdat ik bang was anders de stag beschadigen. Het is dan immers niet mooi rond meer binnen de staaldraadklem. Is dat een bewuste keuze van je ? Zie je nadelen van mijn constructie met 2 klemmen per stag. ?
Vr Gr Volker

Beste

Foto’s gemaakt maar krijg ze niet op de site.

Stuur me even je e-mail en ik stuur ze door.

Mijn adres is hans.vanholst@lr.org

Overigens doorzetten van de lijn gaat prima, maar komt echter daarna met moeite terug.

mvg