Krakende giek

Zojuist teruggekeerd van 10 dagen heerlijk toervaren door Zeeland met onze 365 GL. Daar in vele haventjes overnacht. Regelmatig werden wij in onze slaap gestoord door een krakend geluid. Het bleek de scharnierende bevestiging van de giek te zijn. De giek kan zowel horizontaal als verticaal scharnieren. Mijn indruk is dat de lange, verticale bout, waarmee de giek horizontaal kan worden bewogen de boosdoener is. Eerst heb ik de bewegende delen met siliconenspray geprobeerd te smeren. Toen dit niet hielp heb ik de bout met vaseline ingesmeerd. Ook dit bleek het gekraak niet weg te nemen. Of de altijd onder spanning staande neerhouder hier aan bijdraagt is niet duidelijk.
Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring? Eventuele tips om het irritante gekraak te verhelpen zijn van harte welkom.

Hoi Kees,

Niet alleen op de 365 heb je dat probleem, maar ook op de 325. Heb dezelfde acties gedaan als jij. Met hetzelfde resultaat :open_mouth:

Als we dus op de boot overnachten, zet ik de giek extra stevig vast. Dan heb ik er geen last van, maar is natuurlijk niet de oplossing.

Ben net als jij benieuwd naar ervaringen van anderen…

Groet,

Loet

Hoi Kees,

Blijft een mooi jacht als je zo onder de brug doorvaart!
Wij hebben ook een krakende giek, alleen als ik de huik er op heb. De stof staat dan zo strak, dat de stof op het spinakerboom-oog op de mast gaat wringen, en dat kraakt. Even de stof weer wat losser zetten en klaar.

Dit komt jullie niet bekend voor, of is het ook onder het zeilen?

Ciao,

Hallo Hans,

Leuk je tijdens de passage van de Haringvlietbrug gezien te hebben. Wij waren op weg naar onze thuishaven en net voor de fikse regenbui binnen.
Onze 365 heeft geen huik, maar een zgn. lazybag. Deze breng je op de giek aan door het kunststofprofiel onderaan de bag in te voeren in de gleuf op de giek. Aan de achterzijde is de bag gefixeerd met een spanband. Aan de voorzijde door middel van drie spanbanden met een gespsluiting. Ik kan mij voorstellen dat als dit zaakje te strak staat je krakende geluiden kunt horen.
Op onze boot maakt de giek, ook als de spanbanden zijn losgegespt, krakende geluiden. Het is echt het geluid van krakend, schurend aluminium.
Hans, bedankt voor het meedenken, ik stel dat zeer op prijs. Misschien hebben andere Dufourvaarders nog andere suggesties. Anders ben ik van plan het probleem aan Neutmast in Middelharnis voor te leggen.

Weten jullie zeker dat het de giek is?
Ik heb het in het begin ook gehad en toen bleek uiteindelijk dat het van de neerhouder kwam.
Deze is toen volledig gedemonteerd en weer opnieuw in elkaar gezet. Het kraken was en is nog steeds weg.
Vrg
Zoute Zoen

Beste Zoute Zoen,

Hartelijk dank voor je suggestie.
Uit ervaring weet ik dat ook de neerhouder kan kraken als deze zwaar aangespannen is. Om e.e.a. uit te sluiten zal ik de neerhouder onder de giek demonteren en weer in elkaar zetten. In het “ergste” geval maakt zowel de giek als de neerhouder krakende geluiden. Over mijn bevindingen zal ik op het forum verslag uitbrengen.

Wij hebben ook met dit fenomeen te maken gehad. Ik heb de juiste tekeningen van het giek beslag en het neerhouder beslag gedownload. Daaruit bleek dat er een ringetje van het giek beslag ontbrak, waardoor metaal op metaal draaide.
Bij Jachtservice Muiden wees de mastenmaker mij op dat het beslag van de neerhouder soms scheef gaat zitten omdat er speling tussen de bus en de bout zat.
Neutmast had daar een oplossing voor (in plaats van de franse slag montage). Hebben ze toegestuurd en heb ik gemonteerd
Toch had ik dit seizoen nog zo nu en dan nog gekraak, bleek dat het onderlijk te strak stond terwijl het zeil naar beneden was.
Gelost en daarna geen problemen meer.

Is ook mijn ervaring dat het om dit bewuste nylon ringetje gaat, hebben ze die in Muiden? Ik heb er nog één nodig… Overigens is het ook beter voor je zeil om in de spanning er af te halen als je het niet meer gebruikt.
Groet,
Menno

@Benno: waar heb je die tekeningen gedownload?
Het ringetje op debgiek heb ik volgens mijn al, maar toch…
Groet,
Loet

Heb geen nylon ring gebruikt. De betreffende maat ring had Muiden niet (zij hebben een ander merk mast, Z-Spar), dus heb ik op advies van Marcel een rvs ring gebruikt die ik nog over had en die wel paste.
De tekeningen heb ik via de website van Sparcraft.com/booms/measerment section/technical details/gooseneck, gevonden. Hetzelfde geldt voor de neerhouder (vang)
Overigens weet Neut mast precies wat nodig is.