zeileigenschappen

Ik heb zojuist mijn boot verkocht en ben op zoek naar een nieuwe. % jaar lang heb ik met zeer veel plezier gevaren met een first 31.7. Een fantastische zeilboot met goede kwaliteiten. Gezien de familie ben ik nu opzoek naar een grotere boot met wat meer toerkwaliteiten, toch wil ik wel goed kunnen blijven zeilen.
Ik ben zeer geinteresseerd in de Dufour 365, zou iemand mij iets kunnen vertellen over zijn/haar ervaringen met dit schip. In testen kom ik maar heel sumier iets tegen over de zeilkwaliteiten en de dealers vertellen mij niet echt meer. wat mij namelijk opvalt is het geringe gewicht en vandaar dat ik vragen heb over de stabiliteit van het schip.
Groet,
 
Aldert de Boer

Ik heb verschillende jaren wedstrijden meegevaren op een 31.7, en vaar nu met het gezin op de 365.  Je kan het moeilijk vergelijken.  Het voordeel zit vooral vanbinnen in de ruimte en het comfort.  Qua zeileigenschappen zal het even wennen zijn, denk ik.  Niet dat hij niet goed zeilt, integendeel, hij gaat best snel, maar niet enorm hoog.    Komt denk ik vnl door de toerzeilen en de beperkte diepgang.  Ook de trimmogelijkheden zijn beperkt, vb niet-trimbare achterstag,alhoewel dat makkelijk op te lossen is.  (9/10de getuigd)  Op ruw water zal hij beter liggen dan de 31.7, op vlak water zal het minder verschil maken.
Persoonlijk vind ik de 365 het ideale compromis: veel confort, dus het gezin is gelukkig, en toch vrij snel cruisen.   Misschien toch niet slecht om een proefvaart te regelen met de dealer.  Ik heb wel een paar tests, vnl in het Frans, Engels en 1 in het Duits.  Als je wil copier ik ze wel en stuur  ze je op.  Laat maar weten.
Groeten, Peter

Beste Aldert,
Wij hebben sinds oktober 2005 een 365 GL. Vanaf die tijd hebben we een aantal dagtochtjes gemaakt op het Haringvliet. We hebben dus nog geen ervaring met het gedrag van onze boot in hoge golven op zee. Voor ons is de 365 de logische opvolger van onze vorige boot, een Dufour 32 Classic. De 365 heeft een modern onderwaterschip, is ruim en comfortabel en - zo hebben wij ervaren - aanmerkelijk sneller dan de 32 Classic. De 365 is enigszins ondertuigd. Dit betekent in combinatie met een redelijk grote waterverplaatsing (ruim 6,2 ton) en een ballastaandeel van ca. 29% enerzijds dat je bij weinig wind “matig” vooruit gaat en anderzijds bij meer wind minder snel hoeft te reven. Zo hebben wij bij 5 Bft hoog aan de wind varend onder vol tuig bijna 8 knopen geklokt. Onder die omstandigheden loefde de boot nauwelijks op en kon ik het stuurwiel bijna los laten. De trimmogelijkheden zijn beperkter dan op bijvoorbeeld de Dufour 34 of andere schepen uit de Performance lijn. Als je voor een comfortabele en snelle cruiser wilt gaan ligt de keuze voor de 365 Grand’ Large meer voor de hand dan voor een wedstrijdboot. Heel veel succes bij je beslissing.

Kees (en aldert); dat lijkt voor de hele GL -serie te gelden; ondertuigd, maar erg koerstabiel.

Sinds anderhalve maand in het bezit van een 365 geleverd door Messink. Onze ervaringen zijn buitengewoon gunstig .Op de eerste plaats het feit dat er nauwelijks tekortkomingen of technische gebreken waren.Bij andere werven waren 10 a 20 punten niet ongebruikelijk. Complimenten voor Dufour en Messink voor de zorgvuldigheid inclusief de (after)sale service. Dan de handelbaarheid en zeileigenschappen; Gemakkelijk gezinsschip waarbij pas boven Bf 5 gereefd hoeft te worden.De stabiliteit met 1.90  diepggang is zeer plezierig,het gangboord is niet in het water te krijgen.Goed koersstabiel, je kunt het schip rustig even zijn gang laten gaan.. De ruime kuip met lange banken en de grootschoot met overloop op het kajuitdak maakt het ook voor kinderen tot een veilig en comfortabel schip. Kortom gelukkige eigenaren, Jeroen en Joop van Overbeek Edam   a/b Stoute Lieve.

Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van jullie 365!! Veel zeilplezier toegewenst. Mocht je informatie willen uitwisselen, neem gerust contact op.

Aldert,
Vraag eens een proefvaart aan bij deze enthousiaste 365 zeilers. Daar heb je vaak veel meer aan, dan via de dealer. Messink Yachting in enkhuizen, kan ik je ook aanbevelen. Onze 34PP, RAP, is daar ook afgeleverd. Trouwens zo’n 34P is ook niet verkeerd. Betere zeileigenschappen (grootschoot in de kuip, diepere kiel, lagere afstap bij de steigers, genualieren dicht bij de stuurman/-vrouw, betere trimmogelijkheden standaard). De 34P is wel wat minder ruim van binnen, maar voor ons prima. Anders een 40P?
Succes met het zoeken en laat wat van jullie horen op jullie zoektocht.
Ciao,

Beste 365-vaarders,

Wij willen overstap maken van onze First 285 naar een sportiefvarende 36/37-voeter. Natuurlijk gekeken naar de First 36.7, maar de 365 Grand Large heeft toch ook wel veel aantrekkelijks. Wat ik niet helder krijg is het snelheidspotentieel van deze boot. Dus wie kan me daar verder mee helpen. Welke snelheiden klokken jullie aan de wind, halve wind en ruime wind met Genaker erop?

Peter

Beste Peter,
In de berichten hiervoor zie je zeer enthousiaste berichten over de 365. Als je kijkt bij de ledenlijst, kan je de bezitters persoonlijk een e-mail sturen. Op zo’n manier kom je misschien ok aan je directe info. De 365 is een mooi en relatief snel schip, geen racer, maar ok?, dat weet je. Door een aantal kleine aanpassingen kan je meer trimmogelijkheden maken. Wil je een meer racie boot uit de Dufour lijn, dat raad ik je de 34 performance aan, echt een snelle en makkelijk jacht om te varen. genua-schoten, grootschoot bij de hand en een lekker groot stuurwiel, waardoor je op de buitenkant van de kuip ideaal kan zitten en het overzicht hebt, ook mijn vrouw.
Ergens op deze site bij het onderwerp links, staan vaak testen of andere wetenswaardigheden over Dufours, kijk maar eens.
Als dealer kan ik je Messink in enkhuizen aanraden, hebben ook veel wedstrijd ervaring en kunnen je helpen je jacht meer racie-er te maken.
Succes en we horen wel wat het geworden is, Ciao,

Albert,
Heb je hier al gekeken?
sejlerliv.dk/dufour.asp?page_id=65
Ciao,

Beste peter,
Laat ik beginnen te vertellen dat ik geen genaker heb, maar wel een 365. De rompsnelheid van dit schip is 7,4 knopen. Dat loopt hij met de standaard bijgeleverde zeilen zeer regelmatig. Bij windkracht 5 maar ook bij 6bft met een rifje erin. Kwam vorige week nog van Ramsgate met 6bft. Ramsgate > Oostende in 10 uur scherp aan de wind. Dat is een gemiddelde reissnelheid van 6,5 knoop. Het schip reageert goed op de wind ook bij zwak weer en doet niet onder voor boten van dezelfde lengte, integendeel.
Wil je wedstrijd varen dan heeft Hans gelijk. Wil je een comfortabele en snelle cruiser dan is de 365 zeker een optie
groet
Gerard

Enkele dagen op de Grevelingen gevaren. Voor de snelheids liefhebbers onder ons; 8,0 knoop bij halve wind kracht 6 zonder problemen. We klokten ook een piek van 8,5! Eerste rif in het grootzeil en volledige genua. Als je eens mee wil varen laat je het maar weten. 
Mooi toch?
groet
Gerard
Capriole365
1,70 kiel

Gerard,
Gaaf dat je zo tevreden bent. Je gebruikt je zeilboot ook flink. Mooi, want dan leer je je boot en zijn eigenschappen alleen maar beter kennen.
Ciao,