Haarscheurtjes en zwarte spikkels

Wie heeft (helaas) ook ervaring met het opkomen van vele haarscheurtjes in het polyester en zwarte spikkeltjes over de gehele boot. Wij hebben de boot nieuw gekocht in 2006!

Batoo,
Zoek even op het forum, daar staat een uitvoerige discussie over haarscheurtjes en de zwarte spikkels (pinholes). Er zijn meer Dufourvaarders die daar last van hebben. Onze boot (5 jaar oud) heeft het een beetje last van pinholes, maar het valt mee. Je kunt ze alleen zien als je er echt dicht op kijkt (met poetsen bijvoorbeeld).
Maar dat zo’n nieuwe boot er al last van heeft is wel gek en het valt zeker onder de garantie. Al kan dat wel wat discussie opleveren. 
Groet en succes,
Ewald 

klinkt griezelig
waar zit het?
ga mijn boot ook checken van het weekend en laat het weten
ik zou zogauw mogenlijk dealer informeren als ik jou was

Bedankt voor jullie reactie(s) tot zo ver.
Vanmorgen is een vertegenwoordiging van Dufour dealer bij onze boot geweest en die is nogal geschrokken! De haarscheurtjes lopen o.a. van bakboord naar stuurdboord (en/of andersom) over de gehele spiegel. Op overige plaatsen komen ook haarscheurtjes voor. Het dek heeft allemaal gele vlekken m.u.v. de losse delen (i.e. ankerdeksel, dufourkap/ingang). En de pinholes zijn vanaf stahoogte al te zien. Kortom: een probleem.
Ook blijkt reeds opgedane schade/beschadiging (af werf?) ‘slordig’ te zijn weggewerkt met hetzij opnieuw aanbrengen gelcoat (zonder ondergrond te ontvetten) of op te vullen met de welbekende slechte Dufour-kit met als gevolg dat schades/beschadigingen weer tevoorschijn komen.
To be continued . . . 

Dat klinkt ernstig. Dat wordt touwtrekken. Misschien verstandig er een externe onafhanelijke scheepsinspecteur bij te halen die er een offici?e rapportage van kan maken. Het kost een paar centen doch het betekent veel houvast voor toekomstige onderhandelingen.
Veel sterkte gewenst. Ik hoop echt dat het meevalt en vakkundig verholpen kan worden (en dus niet weggewerkt).     

Hallo Batoo,
jij hebt het over haarscheurtjes in het polyester. Klopt dit wel? Haarscheurtjes in de gelcoat komen wel vaker voor. De gelcoat vertoont dan scheurtjes maar het onderliggende polyester niet. Dit zijn spanningsscheurtjes in de toplaag. Je kunt ze b.v. zien op plaatsen zoals de hoeken van de rechthoekige raampjes in de romp. Dit soort scheurtjes, in de gelcoat, kunnen eenvoudig worden weggewerkt en treden daarna doorgaans niet meer op. Ze treden naar mijn menig op door krachten die op de romp werken tijdens het varen, waarbij de romp beweegt. Zo’n kunststof romp is geen star geheel maar “flexibel”. en beweegt onder belasting met als gevolg scheurtjes in de hardere, minder flexibele toplaag. 
Als je het niet vertrouwt, laat dan een onafhankelijke instantie er naar kijken. ANWB?
groet
Gerard Vervoort
Capriole

Beste Gerard,

Haarscheurtjes in de gelcoat zijn geen probleem en wateren niet in volgens de polyesther experts maar jij zegt dat die makkelijk weggewerkt kunnen worden.
Kun jij aangeven hoe je ze makkelijk wegwerkt?

Hoi gerard,
 
 
We liggen nu al weer voor het derde seizoen in Stad aan het Haringvliet.
 
Andrew

Batoo,
Hoe staat het inmiddels met de pinholes? Er staat in je bericht 'To be continued", dus we zijn wel nieuwsgierig…
Richard

Beste Richard,
sorry voor onze late reactie maar we hebben probleem op probleem met onze boot en woensdag a.s. zitten we bij Dufour Messink te Enkhuizen.
Het is verstandiger dat wij ons momenteel niet uitlaten over de problematiek e.e.a. afhankelijk van de uitkomst van het gesprek met Messink (de heer Gideon Messink gaat ons nu eindelijk zelf  ontvangen en hopelijk komen we tot een oplossing!!).
Met vriendelijke groet,
Batoo