Andromeda

Hallo,
Wij hebben in augustus 2011 een Dufour 3800 gekocht, de Andromeda, bouwnummer 228 uit 1983, bij Jachthaven Noordschans. Volgens mij heeft de boot nooit een andere naam gehad, dus wij vonden het leuk die naam er op te laten staan. De boot bevalt ons erg goed, zowel qua comfort als qua zeileigenschappen die eigenlijk een stuk beter zijn dan we hadden verwacht. De boot zeilt goed hoog aan de wind en behaalt daar ook een prima snelheid bij. Dat heeft denk ik wel voor een groot deel te maken met de nieuwe zeilen die we er bij hebben laten maken. We hebben de nieuwe HA fok maximaal groot laten snijden met drie horizontale latten in het achterlijk. Er zit geen rolreef installatie op, dus de fok staat mooi laag op het dek. Het grootzeil is ook uitgebouwd met 2 doorlopende zeillatten bovenin. De genua moet nog vervangen worden. Verder hebben we de mast strijkbaar laten maken door een professional. Met ca. een kwartier voorbereiden kan de mast met de hand gestreken worden. Zomer 2012 hebben we een reis van drie maanden gemaakt naar Denemarken (Oostzee, rondom Fün en Samsö). Ook met twee jonge kinderen leent de boot zich uitstekend voor een langer verblijf aan boord. Ik ben benieuwd wanneer iemand dit leest … het 3800 forum is niet overdreven druk bezocht. Het lijkt mij leuk met andere 3800 zeilers in contact te komen die er op dit moment een hebben. Casper Hoefsloot.

goedemiddag Andromeda,

Jouw laatste post is alweer van een tijd terug, maar misschien kan jij (of andere) mijn vraag toch beantwoorden.
Ik heb vorige week een Dufour 3800 gekocht en zou graag in Naarden de vaste ligplaats willen. Heeft er iemand ervaring met de Hollandse brug? De doorvaarthoogte varieert van 12,70m tot 13,10m, kortom niet eenduidig.

Hallo Casper,

De goede keuze is gemaakt: de HA fok. De moter aan de wind. Gefeliciteerd!
Ik raad je aan om de Genua nooit te vervangen door een nieuwe Genua, maar een furling code zero genaker te kiezen.
Ik zou een stevig doek kiezen daar hij veel gevaren kan worden. (van af ruimer dan 50 graden)
Optimaal is dan om een boegsprietje te nemen. Direkt op het boegbeslag kan ook, maar dat scheelt weer een aantal m2.

Zeelieden met een sterk bijgeloof zeggen dat het ongeluk brengt als men de naam van een schip verandert!!
Dus alweer juist gedaan!

Groet,

Guus

Beste Berend,
De doorvaarthoogte van mijn 3800 is 12.80 zonder windex of marifoonantenne. De waterstand bij de Hollands brug varieert licht agv opwaaiing. Bij noordelijke windrichtingen is de doorvaarthoogte dus lager dan bij zuidelijke windrichtingen. Zelf ik een custom maststrijkinstallatie op de boot laten klussen door Fishtech in Kerkdriel. Werkt zeer goed maar op golven toppen voelt niet fijn. Ik zou de boot in Muiderzand neerleggen als ik jou was.
Heel veel plezier met de boot, het is superschip waarmee je veel (grotere) boten het nakijken kunt geven als je hem goed trimt/tuigt.
Hartelijke groet, Casper.

Beste Guus,
Dank voor je complimenten! Leuk. Je vaart zelf ook een 3800?
Ik ben een geboren en getogen rivierzeiler, dus veel kruisen. Hoog en hard aan de wind is het devies voor mij. En vlot overstag natuurlijk. De HA (non furling met horizontale latten) is 22,5 m2, het GZ is nu 21,5 m2. Hiermee vaart de boot zeer goed. (Hagoort). Ik heb de diep kiele en daarmee kan ik in de zomervakantie in Zeeland vrijwel alle boten tot 37 voet de baas op een stevig kruisrak. Erg leuk.

Goede tip die code zero. Ik houd hem in gedachten.
Hartelijke groet, Casper.

Beste Casper,

Ik ken dat gevoel. Hard en hoog.
Wij varen 30 gr aan de schijnbare wind met speciale dekconstructie met een fokkeschoot-traveller haaks op de hardlijn van het schip. (110% fok ook met verticale latten)
Hierdoor trekken we de schoothoek naar binnen zodat de hoek schoothoek-voorstag met de harlijn van het schip 27 gr wordt. Deze 27 gr wordt in de wedstrijdwereld wel als uiterst gezien.
Je kan ook met behulp van een barberhauler de schoothoek naar de mast trekken, dit wordt vaker gedaan dan onze constructie. Maar hou de 27 gr in de gaten.
De normale trim kan bij ons helaas niet traploos zoals met de wagen op de schootrails maar dit doen we door de schoot te versteken in de banaan in de schoothoek.
Wij varen een Dufour 525 Grand Large met diepe kiel en lange mast.
Als je ooit een laminaatzeil koopt dan moet dat eerst de fok zijn.

Goede vaart.

Guus