boeganker beslag

Beste
Ben op zoek naar een (extra) boeganker beslag voor een Dufour 34P bouwjaar 2008. Bestaand beslag is omgebouwd naar een vaste gennaker boom. Om esthetische redenen wensen we een identiek model. Foto is toegevoegd.
Kan makkelijk opgehaald worden in NL of BE.
graag een seintje via mobiel 0032473939333 of email bernard.flamant@skynet.be

beste groet
Bernard

Beste Bernard,
Wij hebben een D40P en hebben het Gynnaker beslag anders (ik denk eenvoudiger) opgelost.
In het ankerbeslag, pal bij de wegneembare pen, aan de BB-kant een gat geboord. Hierdoor een harpsluiting met stevig blok gemonteerd.
Laag aan de voorkant van de BB-preekstoel een geleideblok gemonteerd.
De Gynnaker lijn loopt van de klemmen op de kajuit, door het geleidebolk naar het blok aan het ankerbeslag.
Voordeel is dat het ankerbeslag volledig gehandhaaft blijft, dus de oorspronkelijke werking houdt. De lijn loopt ook langs de ankerbak in plaats, zoals bij jou, er overeen.
Het is wellicht een idee.
Groeten,

Zoals voorgaande beschreven heb ik het ook gedaan op mijn 34P en dat werkt prima, anker ligt nog op zijn plaatsen genakker beslag is zo weggeneomen.

Willy.

Zoals voorgaande beschreven heb ik het ook gedaan op mijn 34P en dat werkt prima, anker ligt nog op zijn plaatsen genakker beslag is zo weggeneomen.

Willy.

Zoals voorgaande beschreven heb ik het ook gedaan op mijn 34P en dat werkt prima, anker ligt nog op zijn plaats en genakker beslag is zo weggenomen.

Willy.

Beste Bella Mare & Willy
Bedankt voor de prompte reactie
Dit lijkt me inderdaad een betere oplossing en voorkomt dat de tackline over de ankerbak loopt (alhoewel ik het anker tot nu toe niet gebruikt heb en er dus ook niet in hoef te zijn). Is het mogelijk bij gelegenheid een foto te maken van deze oplossing en te posten op dit forum (of te emailen)
beste groet
Bernard

Mijn boot ligt momenteel onttakeld in de loods.
Alle lijnen in de wasmachine etc.
Medio maart gaan we te water, dan kan ik een foto maken.
groeten,

okay bedankt - Belle Mare.
Bernard

Hoi Bernard,

Op onze Dufour 34PP “RAP” voeren wij ook een genaker vanaf het boegbeslag. Ik heb een gat geboord in het puntje van het boegbeslag en een harpsluiting er door gedaan. Op die harpsluiting zet ik een demontabel blok, waardoor de tack-line loopt van de genaker. De tack-line is eigenlijk de spi-boom neerhouder, die vanuit de kuip te bedienen is.
Het werkt prima, ook met anker op de rol. Als ik de genaker niet gebruik, kan ik zo de blokken weghalen en is het geen struikellijntje op het dek.

Zie foto’s.



Ciao,

dag HanSandra

Dat is ook een “meer” logische oplossing (althans logischer dan degene die ik bedacht heb).
Ik denk dat ik in de lente en kleine wijziging zal aanbrengen en dan kan ik het anker beslag gebruiken waarvoor het geschapen is.
bedankt voor de tip.
(dat alle touwen aan boord een naam hebben wist ik al, maar een struikellijn, dat is nieuw voor me. De functie spreekt voor zich)