Dufour 40P in zicht

Hallo,
Na diverse schepen te hebben gehad, en vele te hebben bekeken, is ons oog nu gevallen op een Dufour 40 Performance uit 2009 (nog niet de E versie) met ondiepe kiel. Ondiepe kiel, omdat we ook nog graag in Friesland en op het wad zeilen.
Maar goed, voordat de kogel door de kerk gaat, eerst nog maar op zoek naar meer informatie en daarom lid geworden van dit forum.
Wat zijn de vragen:

  1. Ik ben tot nog toe vrijwel geen andere 40P’s met ondiepe kiel tegengekomen. Wat is daarvan de reden, zo slecht varen ze toch niet?
  2. De romp is erg kwetsbaar zonder stootlijst. Heeft iemand ervaring met het achteraf aanbrengen daarvan?
  3. Het dek kraakt enigszins als je er over heen loopt. Dat is me overigens bij andere Dufours (type GL) ook opgevallen. Is dit iets om me zorgen over te maken of is dit gewoon ‘de Franse slag’?

Alle info is welkom!
Groet,
Twieb en Theo Kats uit Apeldoorn
( nu even bootloos )

ik lig jaren in Muiden en heb sinds 2006 een 40 met diepe kiel. Ik kom regelmatig bij Jachtservice Muiden. voor zover mij bekend is er slechts 1 met ondiepe kiel verkocht, richting Friesland. verschil is dat deze iets minder hoog aan de wind vaart. En de meesten die een performance kopen willen ook hoog aan de wind kunnen zeilen.
vaak werd er bij aflevering een roestvrij stalen strip over de totale lengte op het breedste deel va de romp gemonteerd. Dit werkt afdoende en is eenvoudig aan te brengen.
het krakende dek is normaal. ergens hier in het forum, onder Dufour 40P staat hoe dit exact zit.
Verder is het een top boot.Zeilt fantastisch, snel en ook nog comfortabel.
Succes met je keuze.

ik lig jaren in Muiden en heb sinds 2006 een 40 met diepe kiel. Ik kom regelmatig bij Jachtservice Muiden. voor zover mij bekend is er slechts 1 met ondiepe kiel verkocht, richting Friesland. verschil is dat deze iets minder hoog aan de wind vaart. En de meesten die een performance kopen willen ook hoog aan de wind kunnen zeilen.
vaak werd er bij aflevering een roestvrij stalen strip over de totale lengte op het breedste deel va de romp gemonteerd. Dit werkt afdoende en is eenvoudig aan te brengen.
het krakende dek is normaal. ergens hier in het forum, onder Dufour 40P staat hoe dit exact zit.
Verder is het een top boot.Zeilt fantastisch, snel en ook nog comfortabel.
Succes met je keuze.

ik lig jaren in Muiden en heb sinds 2006 een 40 met diepe kiel. Ik kom regelmatig bij Jachtservice Muiden. voor zover mij bekend is er slechts 1 met ondiepe kiel verkocht, richting Friesland. verschil is dat deze iets minder hoog aan de wind vaart. En de meesten die een performance kopen willen ook hoog aan de wind kunnen zeilen.
vaak werd er bij aflevering een roestvrij stalen strip over de totale lengte op het breedste deel va de romp gemonteerd. Dit werkt afdoende en is eenvoudig aan te brengen.
het krakende dek is normaal. ergens hier in het forum, onder Dufour 40P staat hoe dit exact zit.
Verder is het een top boot.Zeilt fantastisch, snel en ook nog comfortabel.
Succes met je keuze.

Beste Belle Mare,
Dank voor je reply. Die paar graden minder hoogte ben ik me van bewust, maar dat compenseer ik wel weer door af en toe over het Wantij te gaan :slight_smile: Ik heb het bewuste schip inmiddels een 2e keer bekeken en ben nog steeds enthousiast. Wel is het een heel ‘basic’ schip waar nog de nodige zaken bij komen om het compleet te maken: verwarming, klapschroef, autopiloy, gennaker e.d zijn allemaal zaken die er nu nog niet op zitten…
Het installeren van een autopilot lijkt nog een dingetje te worden: wat voor aandrijfunit is er geschikt voor de 40P? Volgens de werf waar het schip in de verkoop ligt kan er alleen een of andere exotische (dus dure) aandrijfunit in waarmee de extra kosten voor alleen al de autopilot boven de 8 mille uitkomen. Iemand ervaring met een standaard aandrijfunit zoals bijvoorbeeld de lineaire Raymarine T1? Alle info is welkom (en een fotootje van de ingebouwde unit zou helemaal fantastisch zijn!) Ik zal overigens ook jachtwerf Muiden eens benaderen, het is wel prettig als die al ervaring hebben met dit type schip.
to be continued…

Beste Theo,

Een Dufour 40 Performance met een ondiepe kiel is m.i. niet helemaal logisch. De Performance uitvoering is niet voor niets getekend met een 2,10 (loden) kiel. Als je niet verder wil gaan dan 1,70 meter diepgang zijn er ook andere schepen te koop. Als je op zoek bent naar een (Nederlandse) Dufour 40 Performance, voorzien van alle denkbare opties, kijk hier dan eens naar: krijgsman.nl/aanbod/244/Duf … erformance

Succes!