alternatief voor luchtfilter 3580509 voor MD2020

Het luchtinlaatfilter volvo penta 3580509 bleek gescheurd.
Bij navraag kost het luchtfilter maar liefst Euro 48,–
Het filter is gemaakt van doodgewoon schuimrubber. Als je het ding ziet dan zou 10 euro ook al genoeg moeten zijn.
Ik denk dat ik het maar zelf maak. Even freubelen met wat schuimrubber en naald & draad.

Weet iemand een goed alternatief?

afgelopen winter was ik op een cursus motoronderhoud bij Volvo Loosdrecht.
Daar hadden zij een echt filter i.p.v. dit schuimrubber sokje waarvan zij zeggen dat ze deze op al hun motoren monteren.
Kan ik je aanraden.
Ze zitten op de oud-loosdrechtse dijk en zijn VOlvo hoofddealer.

afgelopen winter was ik op een cursus motoronderhoud bij Volvo Loosdrecht.
Daar hadden zij een echt filter i.p.v. dit schuimrubber sokje waarvan zij zeggen dat ze deze op al hun motoren monteren.
Kan ik je aanraden.
Ze zitten op de oud-loosdrechtse dijk en zijn VOlvo hoofddealer.

Dag Benno,

Dank je voor de tip. Fijn dat je mee denkt.

Ik heb even gebeld met Volvo Loosdrecht. Men wist precies waarop ik doelde.
Merk en type werd niet bekend gemaakt (heb je misschien een foto of notitie?).
Wel werd de prijs vermeld, namelijk ca. 70 euro.
Een degelijke oplossing dus, maar verre van goedkoop.

Ik zoek nog even door en ben nu bij Mann filters of K&N universele filters terecht gekomen.
Ik moet nog maar eens meten welke ruimte ik tot mijn beschikking heb.

Huidige VP filter klemt op een buis van rond 67 mm.
De veer is ca. 100 mm lang.
Het schuimrubberfilter elementje is ca. 120 mm lang

Dag Piet, waarom koop je niet een universeel filter van K&N. Heb ik ook gedaan. Ik weet niet meer precies welke ik heb, maar kijk bijvoorbeeld eens naar deze: knfilters.com/search/product … od=RB-0800 Zijn goed gemaakte filters, voldoet bij mij al jaren prima. Die dingen worden in de motorfietswereld veel gebruikt, zijn te reinigen en opnieuw te oliën en gaan erg lang mee. Wellicht kun je wat met deze tip.
Groet,
Jan Willem

Dag Jan-Willem,

Is het mogelijk na te gaan welke je exact in gebruik hebt?
En is het gebruikte filter van een “angled type” zodat hij iets schuin op de pijp gemonteerd is?
Er is immers wat weinig ruimte omdat sde uitlaat van de warmtewisselaar in de weg zit (zie foto).
Het zou echt heel fijn zijn te weten welk bestelnummer/typenummer we moeten nemen. Dat scheelt veel gezoek.

MVG Piet

Hoi Piet,

Bij ons was deze ook kapot. Ik heb hem vorig jaar nog een beetje op kunnen lappen, maar dit jaar was hij toch echt aan de beurt.

Ik heb hem uiteindelijk maar gekocht. Het is duur, erg duur zelfs als je kijkt wat je er voor krijgt.
Maar goed in mijn beleving gaat dit filter zeker 8 jaar mee en 49/8 is ook niet veel, heb ik maar gedacht.
Dat is natuurlijk jezelf voorliegen, maar goed ik heb mezelf ermee overgehaald. :mrgreen:

Ik heb via installatie bedrijven nog gekeken naar filters, maar het was het allemaal toch net niet uiteindelijk.

Vanavond maar van eens stukje schuim een noodoplossing gemaakt.
Met een stukje duct-tape en naald en draad kom je een heel eind.
Dit scheelt weer heel veel geld!
tijdelijk luchtfilter 02.jpg
tijdelijk luchtfilter 01.jpg

Meten is weten!

Vanavond maar eens bepaald hoeveel ruimte er is.
De afstand van de bovenzijde van de buis (waarop het filter gemonteerd wordt) tot de onderzijde van het schuimrubber dat onderop de motoroverkapping is bevestigd, bedraagt 22 mm

De afstand tussen de buis en de uitlaat van de warmtewisselaar is ook 22 mm.

De diameter van de buis is 76mm.

De buitendiameter van het luchtfilter mag dus maximaal 67+22+22mm= 111 mm bedragen.

De lengte speelt geen rol. ca 100 tot 150 mm is prima. Er is ruimte genoeg.

Het door Jan-Willem voorgestelde filter lijkt dus een prima keus.
K&N RB-0800. De prijs is ca. Euro 43,- Niet echt goedkoper dus daar krijg je dus wel veel meer voor.
Buitendiameter 102 mm (minder dus dan 111 mm, voldoet!)
Aansluit-binnendiameter 67 mm (exact)
Lengte aansluitstuk 25 mm.
Hoek, 5 grd.
Lengte 102 mm (vergelijkbaar met het originele VP filter)

Nu nog een lokale leverancier opsnorren.
RB-0800.jpg
RB-0800 - K&N Universal Air Filters, Universal Rubber Filter direct from K&N.pdf (291 KB)

Hoi Piet, ik weet het typenummer niet meer exact, ik bleek uiteindelijk eentje met een iets te kleine diameter besteld de hebben die precies in de rubber slang paste, met de klem om de slang. Dat geeft een iets kleinere doorgang, maar ik heb dat maar zo gelaten. Met andere woorden, zelfs als ik het typenummer wel zou weten is degene die ik aangaf de betere keus. Ik hoor graag van je hoe het afloopt. Ik heb de mijne bij een motorzaak in Houten gekocht. Dat liep vlot.
Voor wat betreft die €48,-, dat is natuurlijk helemaal van de gekke. Wat dat betreft koop ik dus alleen Volvo-onderdelen als het echt niet anders kan. Deze winter hebben we seal van de saildrive vervangen. Ik zou de onderdelen nu bij Keypart.com in het VK bestellen. Ik las niet voor niks iemand in de Practical Boat Owner die schreef: make sure they offer you a chair before they tell you the prices of Volvo Penta parts… Zo heb ik een klapschroef van Helice Radice, is dezelfde als die van Volvo, maar scheelt zomaar 30%. Ook olie- en brandstoffilters zijn bij de automaterialenboer zomaar de helft goedkoper.

Die K&N filters zien er wel goed uit voor die prijs. Tenminste iets anders dan een stukje schuimrubber.

Ik heb K&N filters met veel plezier op mijn race motoren gebruikt.
Die gaan wel een motorleven mee, iig langer dan die van VP.

Ik heb ook nog gekeken naar een Mann filter en vond de C1131/1. De prijs is veel lager (ca. 13 euro) dan het K&N filter.
Buitendiameter = 110 (moet net gaan)
Binnendiameter = 71 mm (passend te maken op buis 67)
Lengte = 120
Prijs circa 12 euro

Het voordeel van het universele K&N filter is dat je deze direct met een slangenklem kunt vastklemmen op de buis.
Het Mann filter is iets overmaats en is wellicht vast te zetten met vulkaniserende tape en een beugeltje of i.d…
mann c1131-1.jpg

Het Mannfilter C1131/1 valt af. Het blijkt dat de leverancier de maatvoering van de aansluiting verkeerd heeft ingetekend.
B = 71 mm is aangegeven als de binnendiameter, het blijkt echter de buitendiameter te zijn. De binnendiameter is circa 40 mm. Het geheel is niet passend te maken.

Dag Piet, hoe ben je uiteindelijk uitgekomen met het luchtfilter?

Goede vraag.
Het Mannfilter ligt nog ongebruikt in een doos en het zelfgemaakte filter uit een stuk schuim zit er nog steeds. Ik mag wel een kijken hoe dat zich houdt. Of het niet verkruimelt door ouderdom etc.
Bedankt, om mij er atent op te maken.

Grt Piet

Beste schrijvers, even geleden heb ik ook dat votje van wat ze bij Volvo een luchtfilter noemen vervangen.
Bij ons is het de K&N geworden met een gat maat van 45 mm.
Deze paste niet direct op de slang met de metalen ring, ik heb de metalen ring verwijderd hierin een pvc 45 graden bocht ingezet en aan de andere zijde een verloop naar 45mm en hierop het filter, door de 45 graden bocht kun je het filter naar beneden richten zodat het niet tegen de isolatie van de motor ruimte komt.
Werkt perfect minder motor geluid dan met het origineel.

Beste schrijvers, even geleden heb ik ook dat votje van wat ze bij Volvo een luchtfilter noemen vervangen.
Bij ons is het de K&N geworden met een gat maat van 45 mm.
Deze paste niet direct op de slang met de metalen ring, ik heb de metalen ring verwijderd hierin een pvc 45 graden bocht ingezet en aan de andere zijde een verloop naar 45mm en hierop het filter, door de 45 graden bocht kun je het filter naar beneden richten zodat het niet tegen de isolatie van de motor ruimte komt.
Werkt perfect minder motor geluid dan met het origineel.

Is er een fotootje beschikbaar?