Het licht zien

Van de week is de mast weer op de boot gehezen. Vandaag de bedrading door het dek heen gevoerd en geprobeerd dit aan te sluiten. Meeste is gelukt behalve het witte licht wat bij mij in het midden van de mast is gemonteerd. Helaas heb ik niet gecheckt of het lampje nog werkte. Maar de bedrading is correct aangesloten zover ik weet want ik had voorafgaand aan de demontage foto’s genomen. Echter, ik krijg dit licht niet aan de praat. Heeft iemand een idee? Waar zitten bv de zekeringen?
Van de week komt iemand even langs om de boel door te meten (heb weinig verstand van electronica helaas). Zou het lampje in dit licht makkelijk stuk kunnen gaan door dat de vallen tegen de mast of tegen dit licht aan slaan als er weleens veel wind staat? Iemand nog een suggestie?
Dank
Bob

Is het probleem al opgelost?

In het bedieningspaneel van de DF30C zijn schakelaars gemonteerd. Twee rijen. Het merk is ETA.
Het zijn geen gewone aan/uit schakelaars maar tevens een soort thermische zekering/automaat. Iedere schakelaar heeft een bepaalde stroomwaarde (amp). Wordt die waarde overschreden, dan wordt het contact verbroken en wordt het betreffende toestel afgeschakeld. Geen zorgen, het is een automaat. Na verloop van tijd komt de schakelaar automatisch weer in.

Dus je hoeft niet naar verborgen zekeringen te zoeken :laughing:

Verder kun je natuurlijk met een universeelmeter meten of de stroomkring via de bedrading naar de lamp en dan retour naar de min van de akku niet onderbroken is. Je doet dat met de universeelmeter in de ohm/weerstand stand. Je koppelt de bedrading dan los van de schakelaar en meet zonder spanning op het systeem.

Ik neem aan dat de betreffende monteur het euvel al heeft gevonden.

Probleem is nog niet opgelost. Echter, ik samen met iemand een en ander doorgemeten en zijn tot de conclusie gekomen dat het lampje stuk zou moeten zijn. Dus waarschijnlijk ga of ik of iemand van de haven even de mast in.

In ieder geval ben ik blij dat het het lampje betreft en niet iets anders

Bedankt voor de reactie

Hoogstwaarschijnlijk wordt deze verlichting weinig gebruikt. Dus qua aantal bedrijfsuren zal het lampje nog lang mee moeten gaan. Het is waarschijnlijker dat er door corrosie een slecht contact is met het lampje. Nou ja, wat de oorzaak ook is, iemand zal daarvoor de mast in moeten. :astonished: