warmlopen motor

Sinds kort komt er wat rook (= stoom) uit de uitlaat van mijn D30. Geconstateerd is dat de bedrijfstemperatuur oploopt tot wel 85-87 graden. Inmiddels is de thermostaat vervangen maar dit heeft het euvel niet verholpen helaas. De warmtewisselaar is gecheckt en deze zag er nog redelijk gezond uit. Impeller is vervangen.
Ik ben nog niet het water ingegaan om te kijken of de kanalen waar het water wordt aangezogen vrij zijn van vuil.
Monteur wil nu mbv een compressor leiding gaan doorpersen / schoonspuiten.

Heeft iemand zoiets als wat ik nu meemaak eerder aan de hand gehad?

Hoor graag

Bob

Hallo Bob,

Indien er verder weinig koelwater (minder dan normaal) uit de uitlaat komt zou ik zeker even het water ingaan. Ik weet niet waar je ligt, wij liggen op de Grevelingen en het is verbazend wat en hoe snel er allemaal op de saildrive groeit (ondanks de antifouling van 2018). Ik neem een houten spatel mee, dan is het klusje zo gedaan. Hoe ziet je wierfilter eruit? Hier kwam ik pas garnaaltjes in tegen…

Succes,
Xander

Hallo Xander,

Bedankt voor je bericht.

Sail drive is doorgeblazen en dat was het probleem. Dit komt dus overeen met jou bemerkingen. Thanks.
Temperatuur is weer normaal en de motor geeft nu ook meer water. Het is dus iets om op te letten.

Wat ik dan wel afvraag is of de constructie wel goed is als er zo makkelijk vuil in kan komen.
In Monnickendam waar ik lig hebben we last van waterplanten en het zou mij niet verbazen als er allerlei blaadjes in de saildrive wordt gezogen…

Dank en groet
Bob

Hallo Bob,

goed te lezen dat de oorzaak gevonden is. Loszittend vuil (zeewier etc.) zou in het wierfilter opgevangen moeten worden. Nuttig om ook deze regelmatig te controleren.

Groet,
Xander