lengte voorlijk Genua, groter voorzeil.

Heeft wellicht iemand de lengte van het voorlijk van de Genua opgemeten.

Ik overweeg om een groter voorzeil erop te gaan zetten. De standaard Genua is vooral bij licht weer er aan de kleine kant.

Iemand ervaringen met b.v. Gennaker, Spinnaker of grotere Genua?

Laats bij een zeilmaker geweest en deze adviseerde een code-one op een boegspriet. Maar dan praat je al snel over 4.000 euro en dat gaat mij te ver.

Dank, Mark

Hallo Mark,

Indien uw schip 7/8 getuigd is kunt u overwegen om een gennaker en spinnaker bij licht weer van mast top te varen.
Doen wij ook alleen met licht weer!
Wat betreft het voorlijk van de Genua .
Meet dit zelf op met een lijntje aan de val of rolswiffel.
Ook een lagere genua snit met een lagere schoothoek neemt veel wind dat onder de giek door stroomt. Deze m2 zitten ook ideaal laag t.o.v. het zeilpunt. Komt dan de vorm niet uit dan kan het achterlijk van de Genua uitgebouwd worden met horizontale of verticale zeillatten.
Volens Northsails wordt de vorm van het voorzeil meer renderend met minder spanning in het voorstag en val. (meer sag in het voor lijk) Dit alleen met licht weer!!!

Groet,

Guus

Hoi Guus,

Dank voor de tips, aangezien ik ook vaak alleen vaar denk ik toch het meest aan of een grote genua of genaker.

Groet,

Mark

Hallo Mark,

mijn advies is om het voorlijk van je huidige voorzeil op te meten. Is voor iedere boot (van hetzelfde type) net weer (iets) anders. Beter nog laat je de zeilmaker je gewenste zeil op je eigen boot inmeten.
Zelf heb ik jaren met een D30 classic gevaren. Feitelijk kan hier geen genua op. Dit vanwege het ontbreken van een voldoende lange rails voor het lei oog. Bij mijn weten is hier ook geen andere plaats voor voorzien door de werf.
Er bestaat reeds een eerdere paragraaf over het onderwerp gennaker op de D30 op dit forum: https://forum.dufourvaarders.nl/t/gennaker-voor-een-dufour-30c/1095/1

Ikzelf heb altijd (met veel plezier) met een gennaker gevaren vanaf iets ruimer dan halve wind. Bij (heel) licht weer boomde ik de gennaker uit met een forse telescopische boom voor koersen tussen de 150 a 180 graden. Bij meer wind en ruimer water ging ik afkruisen (gijpen).

Succes met je verdere afweging.

Groet,
Xander