Zonnepanelen

Wie heeft ervaring met de aanleg van zonnepanelen. Zit erover na te denken deze aan te schaffen. Mocht iemand ervaring hebben hiermee dan ben ik benieuwd waar je de doorvoer van de benodigde kabels hebben gemaakt en waar de panelen zijn geplaatst. De buiskap is een mogelijkheid maar dan zie je allerlei stekkers en bekabeling ben ik bang.

In afwachting van jullie reactie, alvast bedankt.
Petra

Weet niet precies hoe het garage dak van een dertig voet loopt maar bij de 32 heb Ik een doorvoer gemaakt net onder het randje waar de buiskap vast zit en door hetzelfde gat naar binnen geleid waar de kabels van je windmeter en log door naar binnen gaan.
Dan kom je tussen het plafond terecht hiervandaan kun je door een paneeltje weg te halen de kabels richting je instrumenten panel geleiden.

Het gaat niet vanzelf maar is wel te doen.

Ik weet niet hoe het met je plannen staat, maar zie bijgaand ter inspiratie een foto van hoe ik de montage op mijn vorige boot (een First 310) gedaan heb. Het paneel is vastgezet met NOA zonnepaneelhouders waardoor je de stand van de panelen kan veranderen. Kabels gaan door een rvs zwanehals . De positie was heel goed, veel licht en het paneel zat niet in de weg. Ik had het zo gemaakt dat er nog een 2de paneel bij kon maar dat was niet nodig, met 1 paneel was ik al zelfvoorzienend .
Succes.

1 like

Ik heb zelf een constructie gemaakt , mocht er nog interesse zijn, dan wil ik de foto’s wel plaatsen.

Bedankt voor jullie tips, wrs gaat mijn boot in de verkoop!:astonished: