Hestellen en verbeteren scepterpot 32 Classic

Onlangs heb ik te veel kracht gezet op de reling (boot afduwen tegen harde wind in), waardoor de scepterpot losgetrokken is. Overigens was deze al eens eerder gerepareerd.

Dit is hoe ik het heb gerepareerd:

  • De schroef aan de kant van de cockpit zat al met draadeinde door het dek. Kon ik aan binnenkant met veel moeite bij vanuit kooi achter.
  • De schroeven door de voetrail hadden niets meer om in vast te draaien. Ik heb deze volgegoten met injecteerepoxy. Les geleerd: Eerst purschuim in het gat spuiten. Dat uit laten harden. Gat op nieuw uitboren en met ijzerdraadje beetje naar zijkant ruimte maken. Dan de injecteerepoxy erin (de Ijssel, injecteerhars).
  • Aan de voetrailkant van de scepterpot een stukje wegvijlen, zodat er een blokje boven past, wat tussen scepterpot en voetrail getikt kan worden.
    Bij Gamma een 3mm hoekprofiel genomen. Daarvan 2 stukjes met 2 componenten op elkaar gelijmd, Hiervan een blokje ruw op maat gemaakt.
  • Afpassen in de haven, en dan met Sikaflex voor de afdichting alles weer terugmonteren.
    Scepterpot zit nu steviger dan ooit!

Hier enkele foto’s:
Image  - 7.jpg
Image  - 6.jpg
Image  - 5.jpg
Image  - 4.jpg
Image  - 3.jpg
Image  - 2.jpg
Image  - 1.jpg

Dat blokje is geplaatst zodat de scepterpot niet meer kan wrikken maar stijf vast zit op de voetrail? Dat is inderdaad wel handig.

Klopt! Scepterpot zit nu vast tussen voetrail profiel

Ik heb de oorspronkelijke, zwakke, aluminium scepterpot vervangen door een RVS die onder een hoek van 84 graden staat. Staat nu wat naar binnen en blijft niet zo gauw haken. Is zelfs nog goedkoper. Merk: Plastimo € 12,25 . Vastzetten met Rawnut pluggen. Eén gat van de voetruil gebruiken ( opboren ) en de anderen opnieuw boren. De oude gaten uiteraard met epoxy vullen.
Zit muurvast en waterdicht. Geen kit of zo nodig.

2 likes