Tuigage aanpassen naar fractioneel 7/8?

Beste D32ers

Mogelijk kan ik een D32 Classic overnemen vanuit kennissenkring, wat qua gezinssituatie 2 volwassenen + 2 kids een stuk meer comfort zou geven, overnachtingsmogelijkheid + vergroting van ons vaargebied naar Zeeuwse wateren en kust ten opzichte van huidige zeilboot!

Ben nu gewend en fan van een 7/8 tuigage en weet dat de D32 hoofdzeil/fokverhouding ca 1:2 is, je zeilt dus vooral op de fok terwijl ik dat liever andersom heb waarbij het hoofdzeil minimaal even groot is als de fok. Heb eerder ook een zeilbootje (6m) gehad met 1:2 verhouding en dat zeilde minder scherp en minder koersvast. Als ik een D32 zie varen, vind ik de mast naar verhouding ook laag. Wat zijn jullie ervaringen met een ombouw naar een fractionele 7/8 tuigage, wie heeft hier kennis over, mogelijk dient - naast zeilvermaking - de mast verlengd te worden e.d.?

Wil graag eerst weten wat hiervoor de mogelijkheden zijn om eventueel serieuzer met de D32 verder te gaan. Vind het verder een mooie boot conform (gezins)wensen, breekpunt zou huidige tuigage zijn

Zie jullie reacties graag tegemoet!

Groet, Johannes

Beste Johannes,
Volgens mij is het grootste verbetering om het voeren van een Genua voorzeil te vervangen door een Fok met een Genaker voor ruimere koersen.
Hierbij nemen we een 110% voorzeil ook mee als de mast spreaders een pijlstand hebben.
Aan de wind zult u met de fok aanmerkelijk hoger kunnen zeilen. De schootvoering moet dan wel naarbinnen getrokken worden. Dit kan met een barberhauler of hulpschoot.
Scherp aan de wind zullen de prestaties veel beter zijn.
Iets ruimere wind met een knikje in de schoot ontstaat er een gat tussen de mast en het voorzeil en zal men zeil oppervlakte missen. Hiervoor wisselt u dan van zeil naar een gennaker code zero die vlakgesneden is en de genua vervangt. De tegenwoordige rol genakers zijn makkelijk te zetten en te bergen.
Ik zou deze aanpassing prefereren i.p.v. naar 7/8 gaan of beiden doen.
Wij lopen met een andere Dufour nu 25gr aan de schijnbare wind.
Bij een iets langere mast hoort een iets diepere kiel om hoogte nog beter te pakken.
Denk voor de high aspect fok aan een laminaat zeil.

Groet Guus

Hallo Johannes,

Geen van de D 32 classics die ik ooit gezien is omgebouwd naar 7/8ste getuigd. Buiten het feit dat de investering weggegooid geld is omdat je een hele nieuwe zeilgarderobe, mast, verstaging, zalingen en (waarschijnlijk) giek zult moeten kopen. Loop je tegen een aantal constructie technische beperkingen aan. Bijvoorbeeld de positie van de huidige genuarails. Deze is weliswaar lang, maar te kort voor een echte high aspect fok. Dus voor een 7/8ste opstelling met high aspect fok heb je op andere posities genuarailsen nodig die constructief niet voorzien zijn. Indien je in de toekomst van de boot af zou willen, zijn er weinig geïnteresseerden die trek hebben in zo`n verknutselde boot (lijkt me). Laat staan er meer voor over zouden willen hebben ten opzichte van een reguliere versie.
Daarnaast snap ik ook niet helemaal waar je wens vandaan komt. Ik begrijp dat je gewoon recreatief gaat varen met het gezin en niet “met het mes tussen de tanden gaat racen tussen de boeien”. Dan is mijn ervaringen (+/- 5500 NM in 9 jaar tijd) dat de D32 heerlijk zeilt in standaard mast configuratie. Ik heb een goede genua 2 in laten meten van 26m2. Deze verwissel ik zelden voor de 110% genua. Simpelweg omdat de genua 2 meer power heeft en veel langer on opgerold door gevaren kan worden met 1 en soms zelf 2 reven in het grootzeil.
Groot voordeel is dat ik van +/- 2 uur voor tot 2 uur na laag water onder de zeelandbrug door kan en niet op de brug opening hoef te wachten. Iets dat je met en hogere 7/8ste mast kwijt zou zijn.

Succes met je verdere afweging.
Groet,
Xander

Hallo Johannes,

Ik ben het met de vorige spreker grotendeels eens.
Wil je toch iets aan prestatie verbeteren, maar geen 7/8ste.
Houdt dan het schip topgetuigd.
Neem een high aspect laminaat fok voor scherp aan de wind met 2 aparte schootrails op het voordek.
Wij hebben dwars railtjes naast de mast aan stuurboord en aan bakboord en de fok heeft een banaan schoothoek voor de trim van het voorzeil.
Zo’n rail is best veel werk als het dek een sandwich constructie is. De bouten die door het dek heengaan moeten door epoxy proppen die in de sandwich gegoten zijn.
Voor iets ruimere koersen de Code zero gennaker met boegspriet.
Ook iets uitbouwen van het achterlijk van het grootzeil hebben wij gedaan. Bij weinig wind wel even het achterstag ontspannen om het grootzeil overstag te laten gaan. De bovenste zeillat (door gelat) heeft extra bescherming voor slijtage met het achterstag.
Als je zoiets gaat doen dan staat vragen vrij.

Groet,
Guus

Dag Johannes,

Mocht je sportief willen zeilen heb ik een spi (62m2) te koop. Compleet met boom, en schoten.

Groet Gerrit