Dieseltank reinigen

Heeft iemand nog een tip hoe men de dieseltank kan reinigen van eventuele verontreinigingen onderin de tank?

Dag Jan,
Ik heb dit nooit hoeven doen doch ik vermoed dat je het best de dieseltank leeg kunt pompen of hevelen. Door voorzichtig de zuigslang langs de bodem te bewegen (laagste delen van de tank eerst) zal het vuil als eerste naar buiten gezogen worden. Diesel opvangen in een tank en afvoeren (vooral als er gedacht wordt aan condens) of weer in de tank gieten via een fijne zeef (bij deeltjes) b.v. via een trechter met zeef. 

Bij compass verkopen ze er speciaal spul (van Starbrite) voor, ik heb er echter geen ervaringen mee.
compass24.nl/cgi-bin/abnetsh … t=bbfsquhw eumqffnqnbgqjpncvrhrpxqmaofnpxubhnkvv&ARTNR=790606
Groet, Jeroen

Om na 19 jaar de tank eens te reinigen overweeg ik de kunststoffen dieseltank deze winter uit te bouwen en thuis op het gemak schoon te maken. (dan hoef ik me nu ook niet druk te maken over de afweging afvullen of nagenoeg leeg laten en maar afwachten of de bacteriën gaan groeien).
Mijn vraag is dus, wie heeft er ervaringen met het uit- en weer inbouwen van de tank in een D30 of D32 classic?
Zover ik kan zien zit deze alleen aan de bovenkant met een metalen beugel vast?

Met vriendelijke groet,
Xander

Op dit forum heb ik mijn avonturen met verontreinigingen in biodiesel gepubliceerd, DF30C

[url]https://forum.dufourvaarders.nl/t/biodiesel-en-vocht-een-sluipmoordenaar/1429/6]

Ik heb een gat rond 159 mm in de bovenzijde van mijn tank gezaagd en een Vetus inspectiedeksel er in gemonteerd. Deze is geschikt voor diesel en watertanks.
Nu kan ik altijd de inhoud van mijn tank controleren.
In mijn tank zat een flinterdunne zwarte laag op de bodem die ik met leegzuigen er nooit had uitgekregen.
Overigens zit er een slingerschot in de tank zodat je via de vulopening niet de volledige tank kunt schoonmaken.