Accu

Ik wil een op mijn Dufour 32 classic een tweede accu van 100 ampere bijplaatsen. Heeft iemand eneig idee wat de beste plaats en met welke kabels dit moet gebeuren.

Martin Blokland 
< ="" defer=“defer”>

martin,
bij mij zit de tweede accu geplaatst in de trap. Dus als ik bij de motor wil zijn, haal ik eerst de accu uit de trap alvorens deze te verwijderen.
groet Jeroen

Hallo 32 classic vaarders,

Wie heeft er eventueel extra info of foto`s van een extra accu in de trap? In onze 32 staat de startaccu in de baks kist (met faciliteit voor een derde accu). En de accessoire (grotere) accu voor de motor (en feitelijk dus ook onder de trap). Maar zoals ik het interpreteer zijn er dus 32 classics met een extra (tweede of kleinere start)accu in de trap.
Alle info is welkom. Voor onze boot zou het betekenen dat de plaat isolatiemateriaal los zou moeten van de trap constructie.

Bij voorbaat dank,

Xander Nieuwenhuysen

Hoi Xander,

ik heb dit voorjaar een hogere accu van 130 ampere onder de trap geplaatst, deze accu is hoger dan een 100 ampere.Wilde ook wat meer capaciteit, maar waar kan je die kwijt? Heb overwogen om een extra accu in de bakskist te doen, maar daar zit al zoveel gewicht. Eerst dit maar eens proberen. Ik red het nu een nacht zonder walstroom, mij goed genoeg zo.

Beste Frank zou je zo vriendelijk willen zijn om aan te geven welk merk accu van 130 A heb jij onder je trap hebt geplaatst.

Kijkend naar de gewichtsbalans van de boot, lijkt mij dat de ideale plek voor een extra (zware) accu in de kajuit onder de bakboordbank (kant keuken) zover mogelijk naar voren. Dit om de ballast in de bun bij dieseltank te compenseren.

Niemand die dit geprobeerd heeft al?

Hallo

Ik heb een dufour classic integral (ophaalbare kiel en dubbele roeren) (kun je mooi mee droogvallen :slight_smile: )
De roeren zitten dus niet achter de schroef en dus bij geen vaart zeer moeilijk manoeuvreren.
Daarom is in dit schip een boegschroef ingebouwd.

De 2e accu staat als het ware op de tunnel van de
boegschroef, voorin bij de water tank, omdat de afstand tussen boegschroef en accu niet te groot kan zijn.

Hallo Martin,

Voor de levensduur van de accu’s is het belangrijk bij parallel geschakelde accu’s, dat de weerstand over de aansluitingen van de + en - kabel op de accu’s een ongeveer vergelijkbare weerstand hebben om gelijk aan de accu’s te onttrekken en te laden.
Kabel lengtes enigszins en goede verbindingen meer zijn dus kritisch. Anders gaat de ééne accu de andere in levensduur negatief beïnvloeden.
Het heeft dus de voorkeur om de 2de accu in de buurt van de eerste te hebben.
Ook moeten de accu’s gelijksoortig zijn in laad en werk gedrag.
Liefst even oude accu’s.
Tractie accu’s en start accu’s mag je nooit parallel aansluiten.
Een scheiding tussen start accu en scheepsgebruik accu is dus aan te bevelen.
Een start accu heeft de karakteristiek van kort veel leveren.
Een tractie (scheepsgebruik) accu heeft de karakteristiek van langdurig matig leveren.

Groet,

Guus