groene gasfles mogelijk op 34P

2011-10-20 16.41.17.jpg2011-10-20 16.41.17.jpg

Hoi 34-P-ers,

Wij zeilen in de meivakantie en in de herfstvakantie ook nog vaak. In het vroege voorjaar of in de herfst kan het af en toe flink koud zijn. Wij hebben altijd eigenlijk op het blauwe campinggas gekookt. Echter het ergerde mij dat het gas bij temp onder 5 graden, zo slecht werkt. Ook is zo’n flesje van 2,75 kg erg duur.
Al enige tijd denk ik om eens te kijken of ‘groen’ gas past in de gasbun van RAP. Op de laatste dag van onze herfstvakantie lagen wij in Strijensas en daar hadden zij ook het ‘groene’ gas. Ik meten en passen, en…ja de groene fles past in de bun. Ik kan zelfs nog een blauwe gasfles ernaast zetten. Nu alleen nog een nieuwe gasslang en druktemeter in het voorjaar van 2012.

Dus voor ons nu ‘groen’ gas, qua inhoud bijna 2x zoveel, en qua prijs bijna de helft goedkoper, en ik kan altijd koken, bakken en braden! Wat wil je nog meer? 's Ochtends vroeg met het ijs op het gras, heerlijk ontbijten met lekker gebakken warme broodjes met abrikozen jam!?

Ciao,

Hallo Hans,

Dat ziet er goed uit! Helaas op onze D32 classic geen ruimte voor. Indien je nog “groene” flessen gaat kopen het advies om ook even naar Primagaz Easy blue te kijken. Hebben exact dezelfde specificaties als de traditionele groene flessen, echter dan zonder dat nare jaartal / statiegeld systeem.

Groet,

Xander

Hoi Xander,

Ik zal er eens op letten. Inderdaad dat jaartallen-statiegeld-systeem is wat lastig. Ik moet gewoon een gasfles zoeken met een zelfde jaartal, dan hoeft er niets verrekend te worden.

Het mooie is, dat ik nog een klein blauw gasflesje in de schuur heb staan. Deze wil ik dan als reserve gebruiken. De grotere blauwe, 2,75 kg, op de foto, ruil ik in. Daar krijg je nog eur 49 voor terug aan statiegeld!
Ik kreeg bij de aanschaf van de groene fles met inruil van een grote blauwe zelfs nog 3,45 euro terug. Mooi niet?

Bedankt,
Ciao,

Hallo Hans,

De blauwe campinggas flessen bevatten butaan. Betekent die gasfles wissel dat je nu op propaan kookt?
Heb je aan de drukontspanner of aan je fornuis wijzigingen aangebracht?

Hoi Lucas,

Ik hoef alleen een nieuwe drukregelaar voor op de gasfles te kopen. Het fornuis hoeft niet aangepast te worden.

dus…

Ciao,

Oude koe uit de sloot halen.

Hans, wat zijn de afmetingen van jou fles?
Ik wil ook overstappen van campinggaz naar een gas met fatsoenlijke prijs.

Mvg,

Willem

Hoi Willem,
Dat zou ik moeten meten op de RAP. Maar soms past de gasfles net wel en soms net niet. Dan zet ik hem schuin. Raar maar waar. Ik heb in een haven gewoon even gevraagd of ik een groene fles mag passen. Dus ik heb ook niet echte gemeten.

Die blauwe flessen heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil eerst eens kijken waar ik die flessen allemaal kan krijgen. Ik doe net geen jaar/seizoen met 1 groene gasfles. Dan moet ik zeggen dat wij elke ochtend broodjes bakken aan boord, een gekookt eitje nemen en 's avonds vaak aan boord eten. Wij zijn per jaar zo’n 8 - 10 weken aan boord met ook nog een paar weekends of lange weekenden. Dus ook in begin mei en eind oktober. Dan is het ideaal met dat ‘groene’ gas.

Ciao,

Super , dank je wel, dan ga ik eens op zoek en laat mijn ervaringen weten.

Ps. Vandaag even retour enkhuizen gedaan vanuit lelystad. Heerlijke zeilmachine is het. Echt genieten.

Lekker zeilen met die 34P bakkies, hè?

Zo, heb gisteren even wat klusjes gedaan en me meteen een goedkopere gasfles aangeschaft.
Een nieuwe drukregelaar gekocht (voor butaan en propaan) en aangesloten en getest.
Ik heb de blauwe primaGaz fles gekocht. Niet het nieuwe type borgfles maar de koopfles. De borgfles was net te hoog helaas.

Past er precies in. Hier wat fotos ter illustratie en zodat iemand kan zien welk type fles het is.
Scheelt mee een slok op een borrel en geen geklier meer met dat vreselijke campinggaz.


Ziet er goed uit!

Na een vier weken vakantie kan ik zeggen dat het me erg goed bevalt geen tekort aan gas en ik denk dat we het hele seizoen wel vol kunnen maken met deze fles.
Bedankt voor de tip!

Goed gedaan.
Maar hoe werkt het dan met een koopfles, als deze leeg is?

Hallo Hans,

Er zijn tegenwoordig ook kunststof flessen. Lager maar groter in diameter.
Dan ook geen roest op de fles.

Groet,

Guus

Inmiddels weer een seizoen erop zitten en nog steeds gas uit dezelfde fles.
Helemaal top. De kunstof fles heb ik ook bekeken, maar ben bang dat ie niet gaat passen.
Ik ga van de winter eens meten hoeveel gas er nog in zit.

Van de zomer 4 weken in zuid-holland en zeeland gevaren, veel aan boord gekookt en verbaasde me over het feit dat de fles niet leeg raakte.

Om even terug te komen op de koopfles. Er is op deze 5kg easyblue geen aftrek van keurjaren, je betaald dus alleen de vulling. Ideaal.
Hier een linkje: primagaz.nl/nl-nl/products/easyblue