licht weer

Komt de D 34 p met licht weer ook mee in het wedstrijdveld, bij hoeveel knopen begint de boot te lopen.
heb nu een D 31 zeil veel op binnenwater. Ben op zoek naar grotere boot.
is de D 34 dan een goede keus?

Hallo Windganger,

Ik ben geen kenner van dit boottype maar wel van licht weer.
Regels bij zeer lichtweer:
1 Als halve wind enigszins in de richting is, vaar dan halve werkelijke wind. Dan wordt de meeste wind gegenereerd door de vaarwind. Bij zeer licht weer gaat de wind toch zoeken dus wie weet kom je toch nog in de buurt.
2 Bij extreem lage snelheden is strommlijn minder belangrijk. Het natte oppervlakte met de wrijving met het water blijft even belangrijk.
Dus verziek de stroomlijn als je daarmee het natte oppervlakte kan verminderen.
De bol is de kleinste vorm met de grootste inhoud met het minste oppervlakte.
Probeer dus alle lange delen uit het water te tillen. Meestal wordt het schip voorover getrimd om het achterschip geheel uit het water te krijgen. Alles in het vooronder.

Dat allemaal voor die 0,001 knoop!

Groet,

Guus

Guus

Hallo,
Om te beginnen, de D34 is een relatief zware boot met niet extreem veel zeil (zoals eigenlijk alle Dufours). De eerste jaren dat ik met de D34 voer had ik het idee dat ze met licht weer niet vooruit te krijgen was. Inmiddels denk ik daar heel anders over. Sterker nog, in wedstrijden met weinig wind halen we tegenwoordig de beste resulataten.
Belangrijke verbeteringen zijn behaald door een echt goed glad onderwaterschip (VC17 ipv zelfslijpende antifouling), goede zeilen en een grotere masttop spinaker. Verder is gewicht aan boord (op de verkeerde plek) ook van veel invloed en aan de wind (kunstmatig met bemanning) een klein beetje helling helpt ook. Dus bij wedstrijden geen anker met ketting voorin de ankerbak, geen volle watertanks, reddingsvlot achterin alleen mee als het voorgeschreven is en/of bij tochten op zee.
In het algemeen loopt de D34 al redelijk goed vanaf een knoop of 5-6 wind, zeker aan de wind als je maar niet extreem hoog vaart, eerst snelheid dan hoogte. En dan nog vaart de D34 hoger dan de meeste andere jachten om je heen.
Hou er wel rekening mee dat door het gewicht van de boot je echt even op gang moet komen. Dus snelheid houden is belangrijk. Hiermee niet gezegd dat de Dufour een licht weer boot is, juist met veel wind komt ze volledig tot haar recht, maar met de juiste handling en aandacht komt ze zeker ook in weinig wind goed mee. Ter illustratie in de woensdagavond competitie in Muiderzand wordt ook met licht weer bijna altijd gewonnen van Elan333, J-92, First 31.7, etc. allemaal aanzienlijk lichter.
Mocht je meer willen weten, of een proefvaart wensen :wink: … Laat maar weten.