Constructie fout

Hallo Dufourvaarders,

In 2011 heb ik een Dufour 34e aangeschaft, één van de 2 jachten die Jachtservice Muiden nog in de showroom had staan.
Ik kamp nu met 2 problemen:

  1. Bij controle afgelopen winter vertoont het roerblad blaasjes, als je deze doorprikt ruik je een wat zurige lucht.
  2. Dit seizoen begon mijn boot hoe langer hoe meer water te maken tijdens het varen. Bij de laatste trip die ik maakte van Den Helder naar Ijmuiden (west 5-6 Bft) stond het water al enkele centimeters boven de vlonders. Ook tijdens de 24 uurs hadden mijn instructeurs last van veel binnenkomend water.Bij rustig weer en vrijwel rechtop varend kwam er geen water binnen.

Om een lang verhaal kort te maken bleek het volgende aan de hand: de kitrand tussen dek en romp was vergaan en daardoor kwam er water binnen.

Het lek was gelukkig gevonden, maar nu de oorzaak.

Ik heb shipshape gevraagd dit te onderzoeken, en zij kwamen met de volgende conclusie:

Het bleek dat aan de achterkant het dek alleen maar met kit gedicht was, het geheel was dus niet gelamineerd. Opmerking van shipshape : het lijkt wel of ze dit gewoon vergeten zijn. En dan te bedenken dat de verstaging gewoon, zonder ondersteuning aan het dek vast zit. Ik kan me nu voorstellen dat als je bijvoorbeeld met een Gennaker vaart het dek gewoon van de romp wordt losgetrokken.

Mijn vraag: heeft iemand vergelijkbare ervaringen met de 34 ?

grtz
Rens