Top down Furler geplaatst

Gennaker 10 RAP 2015.JPGHoi, hoi,

In het voorjaar van 2015 hebben wij een top down furler van Selden gekocht voor onze gennaker bij Sailselect (sailselct.nl).

Perfect!

Het werkt heel erg fijn en jij kan in de haven alle voorbereidingen al doen. Een voorbeeld. Zeilend op de Oosterschelde met een lekker achterlijk windje op de gennaker en het grootzeil, kwam er opeens een wind van zee. Wij zagen zeilschepen voor ons worstelen om gennaker en spinaker binnen te krijgen. Wij draaiden de gennaker in, in een mum van tijd, en zeilden op de HA-fok, die wij daarna uitdraaide, hoog aan de wind verder.

Ik heb wel een geleide oog boven in de mast laten plaatsen bij Neutmast in Middelharnis (wij hebben een verlengde mast). Op het ankerbeslag heb ik op het uiterste puntje een gat geboord en een stevige harp geplaatst. Zo staat de gennaker opgerold ongeveer 40 - 50 cm van mijn voorstag af. Prima. Echter door het verlengen van de voorstag, ik heb immers het aangrijppunt op de mast ongeveer 50 cm hoger geplaatst, was mij gennaker eigenlijk ruim 50 te kort voor het mooie. De oude gennaker verkocht en een mooie standaard gennaker teruggekocht bij Sailselect. Ik heb nu ruim 83 m2 Gennaker op de furler staan. Ik kijk al uit naar onze eerste gennaker-tocht!