Waarop letten aanschaf dufour 34

Ahoy,
Ik overweeg de aanschaf van een dufour 34performance. Zijn er bepaalde zaken waar extra op te letten?
Las hier al iets over lekkage bij de achterspiegel en dek… schrik daar wel beetje van. Meer van dit soort euvels?

Ook erg benieuwd of er nu diverse uitvoeringen/paketten van zijn? De ondiepe en diepe kiel weet ik. En de 2 of 3 hutten uitvoering en de 2 verschillende motoren. Maar zijn er ook verschillen in tuigage mastlengte etc?
De info op internet is nogal uitlopend.

Hallo Art,

Ik heb geen aanvullende info, maar heb ook interesse in een 34P.

Dus ik ga je verhaal volgen

Gr
Bob

Hoi Bob,

Behalve de hier gelezen info heb ik nog weinig aanvullends kunnen vinden helaas.

Al je D34 P gevonden?

Bob

Hallo art,

Wij hebben een 34 uit 2005. Dat verhaal van die achterspiegel herken ik niet. Die is bij ons keurig ingelamineerd, ook wel logisch want de achterstag zit er ook aan vast . De kitnaad tussen spiegel en hull is ter afwerking bij ons schip.

We zijn met ons vierde seizoen bezig en het is wederom genieten. Het vaart zeer fijn, maar zeker ook het uiterlijk is opvallend mooi. Ik vind de zit op de kajuitbanken wat kort, maar verder prima. Slapen voorin en achterin prima(2 hutten versie). Een heerlijk grote bakskist waar alle zeilen en meer makkelijk in passen.

Het gedrag op zee vind ik erg fijn, door haar wat hoger uitgevallen gewicht blijkt ze wat stabieler en loopt heerlijk door.
Single handed ook prima te varen vind ik.

Wij hebben uiteindelijk een uigebreide type gekocht, met extra lieren en andere zeiltechnische toevoegingen. Ons schip is uiterst kompleet voor alle mogelijke zeilvoeringen.

Ik heb destijds wel specifiek naar eentje gezocht met een onderdekse stuurautomaat die hydraulisch het roer aanstuurt. Dit is een dure accesoire maar erg nuttig.

Onze kiel is dit jaar gelicht en opnieuw geplaatst, hierbij hebben wij de constructie laten verzwaren. Ik vond de originele verstevigingsplaatjes wat ielig, de werf was het daar wel mee eens. Het origineel is prima, maar mocht de kiel opnieuw worden gezet, dan zou ik zeker dikkere en grotere contraplaten laten toevoegen.
Alle wrangen(spanten) zijn in tegenstelling tot een aantal andere merken goed ingelamineerd en dragen bij aan de stijfheid en sterkte. Ons schip is altijd droog en bij goed ventileren ook geen last van vochtplekken.
Ik zou wel een 30pk versie kiezen, net ff wat extra vermogen is in sommige omstandigheden geen overbodige luxe.

Nadelen heb ik niet eigenlijk, buiten wat kleine normale zaken , tot nog toe probleemloos gevaren. Ze heeft mijn volste vertrouwen.

Belangrijkste aandachtspunt betreft de loosgaten van de ankerbak, net boven de waterlijn. Hier is bij veel D34’s lekkage opgetreden. Te checken door de loosgaten van buitenaf met ductape dicht te plakken en de ankerbak te vullen met water.

Bij lekkage vult de bilge zich onmiddelijk.

Verder een heerlijk zeilend schip, zoals in vele tests is bevestigd.

Frank.