Voor-geinstalleerde kabels/stuurautomaat

Dag…

Onlangs een Dufour 34 Performance gekocht. In goede staat (en zeilt erg lekker), maar vrij karig uitgerust: bijvoorbeeld geen autopilot.

Die wil ik gaan installeren. Ik had al gelezen dat er voor-geinstalleerde kabels zijn en heb die ook gevonden, dwz een aantal kabels die van achter het instrumentenpaneel vertrekken, en er bij de spiegel weer uitkomen. Dit zijn de 4 kabels op bijgevoegde foto, niet-zijnde de coax voor de marifoon. Het zijn allemaal 2-derige (power?) kabels: iemand enig idee welke waarvoor voorzien is?

Dan komen er nog enkele meer-aderige uit, op de foto voorzien van kroonsteentjes. Dit lijken datakabels, wellicht van de diepte- en windinstrumenten. Begrijp echter niet waarom het er 2 zijn: Raymarine werkt zover ik weet met Seatalk, en dat is een soort bus-systeem, dus zou 1 kabel volstaan. Iemand enig idee waar deze voor zouden kunnen zijn?

Tenslotte nog de 2 3-aderige kabels die in rode knelverbindingen eindigen - iemand enig idee waar die voor zouden kunnen zijn?

De kabels volgen is erg lastig: al snel verdwijnen ze uit het zcht - en uit bereik. Op boten waar wel eea is geinstalleerd zijn ze echter misschien makkelijker herkenbaar.

Alle hulp wordt zeer gewaarderd!

Groet,

Maarten



Je mag verwachten dat er voor de stuurautomaat een flinke voedingskabel (2-aderig) aanwezig is (wellicht de bovenste grijze kabel) en een aparte datakabel voor bijv. Seatalk (3-aderig)
Daarnaast zijn er mogelijk kabels al aanwezig voor een verwarming, eveneens een voedingskabel en een stuurkabel.
Wellicht dat de kabels en de kabelloop in de manual staan?
Het kan helpen om goed naar de codering op de buitenmantel van de kabels te kijken, daarmee kun je ze waarschijnlijk al identificeren in het schakelpaneel. Kijk ook even naar de kleuren van de aders die er in zitten.
En anders de kabels stuk voor stuk doormeten (met alle systemen uiteraard uitgeschakeld), het is wat bewerkelijk maar dan kom je er meestal ook wel uit. Succes er mee