Voetrail RAP aangepast

Ik heb de houten voetrail van onze RAP aangepast. Als het (veel) geregend heeft, bleef er altijd veel vuil achter de sceptervoeten en de houten voetrail liggen. Daardoor bleef het hout vochtig en ontstond er van groene aanslag. Daarnaast was de kitrand bij de dek- / romp-verbinding een doorn in mijn oog, omdat de kit steeds armoediger werd.

Ik heb de kit uit de dek- /rompverbinding gehaald. Ook heb ik de houten voetlijst op sommige plekken ingekort. Nu staan de sceptervoeten vrij en kan het water makkelijk weg lopen van het dek. Bij poly-services hebben ze tubes met epoxy die zich in de tuut zelf mengt en als kant en klare epoxy uit de tuut komt. Jij kan de epoxy vervolgens verwerken alsof het kit is. Perfect. Nadat ik de houten voetrail ingekort of veranderd had, de kit uit de dek- rompverbinding gehaald heb, alles netjes schoon en vetvrij had gemaakt, heb ik de epoxy aangebracht in de dek- rompverbinding en in de gaten van de schroeven waarmee de stukken voetrail vast zaten. Deze winter snij ik ook de kit weg bij de spiegel en vul dat ook op met epoxy. In het voorjaar van 2019 verf ik de epoxy die beige van kleur is, netjes met 2 componente witte verf. Veel beter dan die kit en makkelijker schoon te houden.
voetrail 4.jpg
Voetrail 2.jpg
voetrail 1.jpg
voetrail 3.jpg

Beste Hans,

Even simplistisch voorgesteld. Ik heb begrepen dat de moderne bouwmethode van Dufour (performance serie) bestaat uit het maken van de romp, nog zonder dek. Daar wordt dan van boven af het interieur in geplaatst. Vervolgens wordt daar het dek overheen gezet. Het dek wordt met epoxy, kit en schroeven vastgezet. Om de schroeven, die in het dek goed te zien zijn, af te dekken werkt men met een houten afdeklat. Deze dienst dan meteen als voetrail. Inderdaad, minder handig dan de oude trouwe opengewerkte aluminium voetrail (potdeksel) zoals de classic serie. Bij het wegnemen van delen van de houten voetrail zou je dus ook nog de schroeven van de dekbevestiging kunnen tegen komen. Ben je het eens met de manier zoals ik het hier beschrijf?

Ik ben inderdaad de schroeven tegen gekomen die het dek aan de romp vastzetten. De koppen vul ik op met gelcoat om ze weg te werken.

Ik ben inderdaad de schroeven tegen gekomen die het dek aan de romp vastzetten. De koppen vul ik op met gelcoat om ze weg te werken.

Hallo Hans,

Denk je niet dat de werf bij productie specifiek voor kit gekozen heeft om de dek romp verbinding (en bij behorende schroeven) waterdicht te maken? Ik kan me voorstellen dat de verbinding bij het zeilen en wellicht wat “ruigere” afmeer pogingen altijd wat zal moeten (en gaan) werken. Wellicht dat je “harde” epoxy oplossing dan snel gaat scheuren of eruit klapt? Het is uiteraard maar een overweging, maar zou zonde zijn indien na een lekkere zeiltocht je je noeste arbeid te niet gedaan ziet.

Succes en groet,

Xander

Hoi Xander,

ik heb dat ook bedacht, echter dek-romp verbinding zou toch sterk genoeg moeten zijn. Daarnaast zit de kit heel diep en snijd ik het niet helemaal weg, kan het niet helemaal wegsnijden. Ik heb deze zomer vakantie gezeild, weliswaar niet super ruig, maar het is netjes blijven zitten. Daarnaast is tussen de dek-romp verbinding, de flensen die over elkaar liggen ook een soort epoxy kit gebruikt om de boel stevig te houden. Als het alleen op de schroeven zou zitten, dan zou het wel heel mager zijn.
De kitrand bij de spiegel wil ik dit najaar verwijderen en die ook opvullen met epoxy. Aan de binnenzijde van de spiegel zijn de romp en spiegel/dek afgelamineerd met glasmatten. Dus dat zal geen probleem zijn.
Ik heb dus, wat jij misschien bedoeld, het risico genomen.