Inbouwen koelbox in dufour 2800

Hier kun je al je vragen/opmerkingen kwijt over de Dufour 2800

Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor janwillem » 10 feb 2011 12:30

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de huidige koelbox naar eentje met isolatie en een compressor?
Helaas kom je slecht bij de koelbox om isolatie te plaatsen. Graag tips en trucs... Welk materiaal kan ik het beste gebruiken ter isolatie?
janwillem
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 06 nov 2009 19:33
Scheepsnaam: shanti
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Hdrenth » 10 feb 2011 15:54

Ik ben ook erg benieuwd. Zelf heb ik ook een Dufour 2800 en daar is al een keer een koelskast gemaakt (incl. isolatie, glaswol?) van de 'bovenlader' koelbox maar laten de compressor weer verwijderd. Lijkt me wel een flinke boost qua luxe/comfort maar wil geen 'energie slurper' en vraag me bovendien af of het plaatsen van een compressor en koel element ingewikkeld is.
Hdrenth
 
Berichten: 54
Geregistreerd op: 08 okt 2010 20:58
Woonplaats: Moordrecht
Scheepsnaam: Anne elise
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Shadowfax » 15 feb 2011 14:09

Ook wij hebben een koeling liggen. Klaar om in te bouwen.
Het zou fijn zijn om van iemand die er al ervaring mee heeft te horen hoe hij het gedaan heeft.
We houden het dus even in de gaten
Shadowfax
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 30 mei 2010 13:09
Scheepsnaam: Shadowfax
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Hdrenth » 04 jul 2011 14:06

Hoi,

Inmiddels heb ik de Waeco koelcompressor/verdamper ingebouwd.
- o-verdamper in de orginele koelkast. Deze is geisoleerd met een aardige laag hardschuim
- doorvoer van de verdamper en de sensor via tussenschot naar de bakskist. Dit is met wat extra glaswol geisoleerd
- de compressor staat in een kunsstof kist (gekocht bij de bouwmarkt), waaruit is de voorkant uitgesneden heb tbv ventilatie en doorvoer leidingen. Deze kist heb ik 'opgehangen' cq. vastgeschroefd onder de houten plafond tegen het middenschot in de bakskist. Op deze wijze zit hij niet in de weg en kan het niet zomaar beschadigd raken.
- de regelunit voorde termostaat heb ik ook in de bakskist aan het middenschot bevestigd
- de compressor staat via een kastje van Waeco verbonden aan zowel walstroom als een eigen groep op de service accu. Dit kastje schakelt automatisch tussen walstroom en service accu, afhankelijk van of walstroom aangesloten is.

Eea lijkt goed te werken. Mijn eerste koude biertje uit eigen koelkast heb ik elk geval al genuttigd in het zonnetje afgelopen zondag!

Groet,
Henk
Hdrenth
 
Berichten: 54
Geregistreerd op: 08 okt 2010 20:58
Woonplaats: Moordrecht
Scheepsnaam: Anne elise
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor stevenverver » 10 jul 2011 19:40

Hoi Henk klinkt goed zeg, als je foto's hebt dan graag!
stevenverver
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 11 apr 2010 17:03
Woonplaats: Amsterdam
Scheepsnaam: Ohio
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Paul&Lisette » 10 jan 2012 19:37

ook wij zijn bezig om onze koelbox om te bouwen naar een koelkast. inmiddels op marktplaats een webasto isotherm koelunit gevonden met een koelelement ipv een verdamper. de kosten waren € 11.00 omdat de koeling defect was. nou dit klopt dus. waarschijnlijk was in de loop der jaren het koudemiddel vervlogen en tja zonder koudemiddel doet een koeling weinig. helaas heeft de monteur nogal lomp de koeling uitgebouwd wat er in resulteerde dat beide leidingen op meerdere plaatsen geknikt waren. inmiddels heb ik de oude leidingen verwijderd en/of gerepareerd. deze week hoop ik een nieuwe lagedrukleiding aan te kunnen sluiten op de verdamper. dan even langs een airco specialist om de unit met het vervangingskoudemiddel van R12 te laten vullen. uit mijn hoofd R415a. we kunnen de unit ook ombouwen naar R134a maar daar is het koelend vermogen een stuk minder van. de plaatsen van de componenten zullen worden; het koelelement zo hoog mogelijk tegen het schot aan de zijde van de wasbak, gaatje door de bak voor de leidingen. de compressor monteren we op een steun die tegen de koelbox en op de huid onder de wasbak komt te zitten. op deze manier wordt de steun aan een zo groot mogelijke massa bevestigd om zo trillingen tijdens bedrijf te voorkomen.
binnenkort een update......

groeten Paul
Paul&Lisette
 
Berichten: 95
Geregistreerd op: 27 sep 2011 19:19
Woonplaats: Culemborg
Scheepsnaam: BIJELO
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m
Opmerking: "BIJELO"is slavisch voor witte.

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor SamenMoos » 29 jan 2012 22:11

Beste Paul ( en ook de anderen, natuurlijk!),

Ik zit een beetje met hetzelfde probleempje. Ik denk dat mijn koelunit van Danfoss ergens lek is geraakt. Hij deed het eerst prima, boven verwachting. Maar ineens was de koeling weg, motor draait nog volop. Ligt niet aan de thermostaat, dus zal het wel de inhoud zijn.
Hoe kan je dat op een schip testen en vullen? Zijn daar trucjes voor of kan je zoiets niet zelf (ben toevallig gezegend met 2 rechter handen).
Hoor graag van jullie,

Groeten, Martin
Een goed schip zorgt voor een halfvol glas!!
SamenMoos
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 04 apr 2011 14:34
Woonplaats: Eemnes
Scheepsnaam: Avalon
Scheepstype: Dufour 29 - 8.95 m - 1975
Opmerking: Een vat vol verassingen!!!!

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Paul&Lisette » 30 jan 2012 20:01

dag Martin,
je beschrijft precies hoe het in een auto ook altijd gaat. ineens doet ie het niet meer, echter niets is minder waar.
een systeem als een koelkast of een airco is nooit helemaal gasdicht, je hebt altijd wel ergens een verbinding zitten die wat koudemiddel lekt. in het begin merk je hier erg weinig van, ergo het systeem kan zelf even beter gaan koelen omdat de lage druk zijde lager wordt doordat er minder koudemiddel aanwezig is. als er dan op een gegeven moment zo weinig koudemiddel overblijft om nog ergens een hogere druk op te bouwen ontstaat de drukval waar het hele princiepe op werkt ook niet meer.
maar nu dan het antwoord op je vraag; kijk eens of je ergens een nippel ziet zitten die een beetje lijkt op een autobandenventiel. dit is de vulaansluiting voor de oude R12 koudemiddelen. ik denk dat je namelijk nog zo'n systeem hebt. op deze aansluiting kan een mobiele vacuumpomp aangesloten worden en zo de laatste resten niet condenseerbare gassen uit het systeem gehaald worden. als het systeem voldoende en voldoende lang is gevacuumeerd kan er nieuwe koudemiddel in het systeem gebracht worden. je hebt hier wel een mobiel aircoapparaat voor nodig. als alles goed is gegaan zal de koelkast weer als een nieuwe werken.
TIP: controleer om het jaar eens de drukken om niet voor verassingen te komen staan.

succes met je koelkast, Paul
Paul&Lisette
 
Berichten: 95
Geregistreerd op: 27 sep 2011 19:19
Woonplaats: Culemborg
Scheepsnaam: BIJELO
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m
Opmerking: "BIJELO"is slavisch voor witte.

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor SamenMoos » 13 feb 2012 20:27

Beste Paul,
Zeer hartelijk dank voor je bericht met suggesties! Ik ben er erg blij mee. Als de vorst een beetje uit het land is, duik ik gelijk in de kast op zoek naar de nippel. Indien gevonden zal ik proberen iemand te vinden die een mobiel aircoapparaat en vacuumpomp heeft (er zullen daar vast wel bedrijven voor zijn, zo vlak bij Bunschoten, want daar barst het van de dooie vis..)
Ik hou je op de hoogte van de vorderingen,
Groeten, Martin
Een goed schip zorgt voor een halfvol glas!!
SamenMoos
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 04 apr 2011 14:34
Woonplaats: Eemnes
Scheepsnaam: Avalon
Scheepstype: Dufour 29 - 8.95 m - 1975
Opmerking: Een vat vol verassingen!!!!

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor SamenMoos » 12 maart 2012 14:22

Beste Paul,
Daar was ik weer. Inmiddels ben ik in de kast gedoken en het apparaat heeft inderdaad een vulnippel a la autoventiel. Na enig onderzoek bleek dat het gehele ding met enig gemak te demonteren is, dus dat heb ik maar gedaan. Opvallend is wel dat de leiding naar de koelbox zelf uit 2 gecombineerde leidingen bestaat, een dikke (soort remleiding) en een hele dunne.
Het hele (roestige) setje staat nu op de werkbank en is schoon gemaakt, bewerkt met een staalborstel en een roestbeschermer (RX5). Mogelijk beinvloed dit de mate van warmteafgifte, maar eenmaal doorgeroest doet hij het helemaalniet meer....dan maar zo.
Bij mijn werkgever, de brandweer heb ik een collega gevonden die met airco's kan stoeien en hij gaat me helpen met het vullen van het ding. Ik ben benieuwd!
U hoort hier nog meer van,
Groet, Martin

Nog een paar gegevens voor de liefhebbers:
Danfoss motor: 2,5 102Z3010
12V - DC
280 cm3 oil

Kaltemittel: R12 (klopt als een zwerende vinger!)
Een goed schip zorgt voor een halfvol glas!!
SamenMoos
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 04 apr 2011 14:34
Woonplaats: Eemnes
Scheepsnaam: Avalon
Scheepstype: Dufour 29 - 8.95 m - 1975
Opmerking: Een vat vol verassingen!!!!

Volgende

Keer terug naar Dufour 2800

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron