Inbouwen koelbox in dufour 2800

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de huidige koelbox naar eentje met isolatie en een compressor?
Helaas kom je slecht bij de koelbox om isolatie te plaatsen. Graag tips en trucs… Welk materiaal kan ik het beste gebruiken ter isolatie?

Ik ben ook erg benieuwd. Zelf heb ik ook een Dufour 2800 en daar is al een keer een koelskast gemaakt (incl. isolatie, glaswol?) van de ‘bovenlader’ koelbox maar laten de compressor weer verwijderd. Lijkt me wel een flinke boost qua luxe/comfort maar wil geen ‘energie slurper’ en vraag me bovendien af of het plaatsen van een compressor en koel element ingewikkeld is.

Ook wij hebben een koeling liggen. Klaar om in te bouwen.
Het zou fijn zijn om van iemand die er al ervaring mee heeft te horen hoe hij het gedaan heeft.
We houden het dus even in de gaten

Hoi,

Inmiddels heb ik de Waeco koelcompressor/verdamper ingebouwd.

  • o-verdamper in de orginele koelkast. Deze is geisoleerd met een aardige laag hardschuim
  • doorvoer van de verdamper en de sensor via tussenschot naar de bakskist. Dit is met wat extra glaswol geisoleerd
  • de compressor staat in een kunsstof kist (gekocht bij de bouwmarkt), waaruit is de voorkant uitgesneden heb tbv ventilatie en doorvoer leidingen. Deze kist heb ik ‘opgehangen’ cq. vastgeschroefd onder de houten plafond tegen het middenschot in de bakskist. Op deze wijze zit hij niet in de weg en kan het niet zomaar beschadigd raken.
  • de regelunit voorde termostaat heb ik ook in de bakskist aan het middenschot bevestigd
  • de compressor staat via een kastje van Waeco verbonden aan zowel walstroom als een eigen groep op de service accu. Dit kastje schakelt automatisch tussen walstroom en service accu, afhankelijk van of walstroom aangesloten is.

Eea lijkt goed te werken. Mijn eerste koude biertje uit eigen koelkast heb ik elk geval al genuttigd in het zonnetje afgelopen zondag!

Groet,
Henk

Hoi Henk klinkt goed zeg, als je foto’s hebt dan graag!

ook wij zijn bezig om onze koelbox om te bouwen naar een koelkast. inmiddels op marktplaats een webasto isotherm koelunit gevonden met een koelelement ipv een verdamper. de kosten waren € 11.00 omdat de koeling defect was. nou dit klopt dus. waarschijnlijk was in de loop der jaren het koudemiddel vervlogen en tja zonder koudemiddel doet een koeling weinig. helaas heeft de monteur nogal lomp de koeling uitgebouwd wat er in resulteerde dat beide leidingen op meerdere plaatsen geknikt waren. inmiddels heb ik de oude leidingen verwijderd en/of gerepareerd. deze week hoop ik een nieuwe lagedrukleiding aan te kunnen sluiten op de verdamper. dan even langs een airco specialist om de unit met het vervangingskoudemiddel van R12 te laten vullen. uit mijn hoofd R415a. we kunnen de unit ook ombouwen naar R134a maar daar is het koelend vermogen een stuk minder van. de plaatsen van de componenten zullen worden; het koelelement zo hoog mogelijk tegen het schot aan de zijde van de wasbak, gaatje door de bak voor de leidingen. de compressor monteren we op een steun die tegen de koelbox en op de huid onder de wasbak komt te zitten. op deze manier wordt de steun aan een zo groot mogelijke massa bevestigd om zo trillingen tijdens bedrijf te voorkomen.
binnenkort een update…

groeten Paul

Beste Paul ( en ook de anderen, natuurlijk!),

Ik zit een beetje met hetzelfde probleempje. Ik denk dat mijn koelunit van Danfoss ergens lek is geraakt. Hij deed het eerst prima, boven verwachting. Maar ineens was de koeling weg, motor draait nog volop. Ligt niet aan de thermostaat, dus zal het wel de inhoud zijn.
Hoe kan je dat op een schip testen en vullen? Zijn daar trucjes voor of kan je zoiets niet zelf (ben toevallig gezegend met 2 rechter handen).
Hoor graag van jullie,

Groeten, Martin

dag Martin,
je beschrijft precies hoe het in een auto ook altijd gaat. ineens doet ie het niet meer, echter niets is minder waar.
een systeem als een koelkast of een airco is nooit helemaal gasdicht, je hebt altijd wel ergens een verbinding zitten die wat koudemiddel lekt. in het begin merk je hier erg weinig van, ergo het systeem kan zelf even beter gaan koelen omdat de lage druk zijde lager wordt doordat er minder koudemiddel aanwezig is. als er dan op een gegeven moment zo weinig koudemiddel overblijft om nog ergens een hogere druk op te bouwen ontstaat de drukval waar het hele princiepe op werkt ook niet meer.
maar nu dan het antwoord op je vraag; kijk eens of je ergens een nippel ziet zitten die een beetje lijkt op een autobandenventiel. dit is de vulaansluiting voor de oude R12 koudemiddelen. ik denk dat je namelijk nog zo’n systeem hebt. op deze aansluiting kan een mobiele vacuumpomp aangesloten worden en zo de laatste resten niet condenseerbare gassen uit het systeem gehaald worden. als het systeem voldoende en voldoende lang is gevacuumeerd kan er nieuwe koudemiddel in het systeem gebracht worden. je hebt hier wel een mobiel aircoapparaat voor nodig. als alles goed is gegaan zal de koelkast weer als een nieuwe werken.
TIP: controleer om het jaar eens de drukken om niet voor verassingen te komen staan.

succes met je koelkast, Paul

Beste Paul,
Zeer hartelijk dank voor je bericht met suggesties! Ik ben er erg blij mee. Als de vorst een beetje uit het land is, duik ik gelijk in de kast op zoek naar de nippel. Indien gevonden zal ik proberen iemand te vinden die een mobiel aircoapparaat en vacuumpomp heeft (er zullen daar vast wel bedrijven voor zijn, zo vlak bij Bunschoten, want daar barst het van de dooie vis…)
Ik hou je op de hoogte van de vorderingen,
Groeten, Martin

Beste Paul,
Daar was ik weer. Inmiddels ben ik in de kast gedoken en het apparaat heeft inderdaad een vulnippel a la autoventiel. Na enig onderzoek bleek dat het gehele ding met enig gemak te demonteren is, dus dat heb ik maar gedaan. Opvallend is wel dat de leiding naar de koelbox zelf uit 2 gecombineerde leidingen bestaat, een dikke (soort remleiding) en een hele dunne.
Het hele (roestige) setje staat nu op de werkbank en is schoon gemaakt, bewerkt met een staalborstel en een roestbeschermer (RX5). Mogelijk beinvloed dit de mate van warmteafgifte, maar eenmaal doorgeroest doet hij het helemaalniet meer…dan maar zo.
Bij mijn werkgever, de brandweer heb ik een collega gevonden die met airco’s kan stoeien en hij gaat me helpen met het vullen van het ding. Ik ben benieuwd!
U hoort hier nog meer van,
Groet, Martin

Nog een paar gegevens voor de liefhebbers:
Danfoss motor: 2,5 102Z3010
12V - DC
280 cm3 oil

Kaltemittel: R12 (klopt als een zwerende vinger!)

na lang wikken en wegen hebben wij het besluit genomen om toch niet de isotherm in te bouwen maar een nieuwe set te kopen van weaco. deze heeft een verdamper van danfoss en in principe dezelfde regeling als isotherm. op dit moment in de aanbieding bij george kniest voor maar € 359.00 inclusief verdamper. in verband met het volume van ongeveer 110 liter van de originele koelbox hebben we gekozen voor de ring verdamper type vd07. deze heeft het grootste koelend vermogen van de drie typen die geleverd kunnen worden. we hebben nu ook de optie om een vriesvak te creeren.
MAAR NU DE VRAAG; WIE BOUWEN ER MEE?
natuurlijk via de site, want ik denk niet dat ik iedereen kwijt kan aan boord van onze 2800. voor het einde van de maand juli moet het project zijn afgerond.
ons stappenplan:
exacte plaats bepalen voor de compressor en condensor. deze zitten samen op een vierkante plaat gemonteerd en mogen / kunnen niet direct tegen een wand geplaatst worden ivm de luchtdoorstroming. het idee is om de compressor en condensor tussen de koelbox en de wand van de motorruimte onder de wasbak van de keuken op een rvs beugel te monteren. natuurlijk moet de steun degelijk en van het juiste gewicht zijn om hinderlijke trillingen tijdens gebruik te voorkomen. op deze montageplaat moet dan nog een steun komen voor een thermische zekering voor het geval dat.
de voeding willen we bij de startmotor weghalen. hier zitten twee geweldig mooie dikke kabels waardoor we grote stukken nieuwe bedrading kunnen uitsparen.
de verdamper willen we tegen het achterschot op 2/3e van de hoogte van het diepste deel monteren. met een rooster eronder hebben we meteen een vriesvak.
omdat we de koelkast zo vol mogelijk willen doen zitten we er aan te denken om een stukje rvs plaat met gaten in een hoek om te zetten en dit onder en voor de verdamper te monteren zodat deze met leuk (zwaar) weer zeilen niet kan beschadigen.
dan nog het geheel isoleren met 5 cm dik pir of pur plaat / schuim. op de plaatsen waar we geen plaat kunnen plaatsen denk aan de zijde van de romp en de bakskist willen we de ruimte op vullen met pur of pir schuim.
de locatie van de temperatuurinstelknop bepalen we als laatste. deze komt waarschijnlijk irritant in het zicht te zitten.
morgen de start met het demonteren van de grote la in de keuken.
de foto’s volgen…

groeten Paul SY Bijelo

Paul,

Waarom kies je ervoor om hem onder het aanrecht te plaatsen? Ik heb hem in de bakskist op een plek dat hij niet in de weg zit geplaatst (feitelijk opgehangen). Zo hou de de nuttige ruimte in de kombuis beschikbaar en hoor je de compressor ook helemaal niet.

hoi Henk,
onder de wasbak zit veel nutteloze ruimte, hier past prima een compressor met condensor in. ik heb wel de wasbak tijdelijk verwijderd om overal goed bij te kunnen. zie foto.
ik ben wel heel erg benieuwd hoe jij de O-verdamper hebt gemonteerd Henk. kun je misschien een foto plaatsen?

groeten Paul

Beste Paul en anderen,
Inmiddels leven we in Juni, een fantastisch voorjaar! De koude biertjes waren nog niet echt hard nodig… De genoemde collega heeft nog steeds ruzie met de compressor met verdamper, maar nu heeft mijn lieve gade op MP een Waeco CS-NC15 gevonden: een gecombineerde compressorunit, inclusief een digitale regelaar van Elreha. Met enig kunst- en vliegwerk het hele zaakje redelijk eenvoudig ingebouwd in de bestaande koelbox en aan de bakszijde de isolatiewaarde ietwat verhoogd. Vreselijk stil (max vermogen zou 48 Watt zijn), en prachtig koelend. Op verzoek zijn er foto’s voorhanden. Erg leuk om met een decoupeerzaag je schip te lijf te gaan…
Laat de zomer maar komen!

Groet, Martin

Hoi Paul,

De ruimte onder de wasbak is reeds eerder geclaimed voor een handig prullebakje. Ik zal inderdaad wat foto’s maken van hoe ik eea heb zitten.

Succes, Henk

dag allen,
net als met de compressormodule ook flink aan het schuiven en meten geweest met de verdamper type vd07, kan helaas niet de meest ideale plaats vinden om de o-verdamper te plaatsen. het idee was om deze tegen de achterzijde te plaatsen maar dit past niet naar mijn zin. even met george kniest gebeld en ik kan kosteloos de verdamper ruilen tegen de vd01. deze l-verdamper kan ik tegen de hoge zijde aan stuurboord monteren met de korte zijde tegen de achterzijde. het koelend vermogen van deze verdamper is voldoende om de koelbox te koelen met een isolatie van 5 cm pur. volgende week kan ik de verdamper omruilen. dit weekend ga ik proberen de bevestigingsplaats voor de compressor te maken. na het bericht van Henk ga ik zeker proberen om ruimte over te houden voor een vuilnisbakje van de winter. de bedrading ga ik aftakken bij de startmotor met een thermische zekering op de bevestigingsplaat. de foto’s volgen…

groeten Paul SY Bijelo

dag allen, de isolatie is op maar gemaakt en de steun voor de compressor is gereed. op de foto kun je goed de steun zien die ik met twee omgdraaide stevige boekensteunen heb gemaakt met een plankje van betonmultiplex. rechts kun je de isolatieplaat zien die ik aan de voorzijde en stuurboordzijde van de koelbox ga vastzetten. de achterzijde en de bakboordzijde vul ik op met purschuim. omdat de koelbox al een eigen isolatielaag heeft verwacht ik een hoog rendement van de gekozen isolatie.
deze week komt de andere L-verdamper binnen en kan ik de gaten boren voor de leiding en de thermostaat. daarna kunnen we afpuren en de isolatieplaat definitief vastzetten.

groeten Paul SY Bijelo

zo… vandaag voor het eerst de verdamper bevroren.

nadat al het pur schuim was uitgehard heb ik vandaag alles netjes afgesneden waar te veel schuim tussen de isolatieplaten was gekomen. daarna de leidingen op de comprerssorset aangesloten en de bedrading volgens het boekje op de regelkast aangesloten. toen het grote moment en de thermostaat aangezet. het lichte zoemende geluid verrade dat de compressor draaide. enkele momenten later begon er al rijp op de verdamper te komen en slecht 5 minuten later was de temperatuur in de koelbox al met 5 graden gedaald.

volgend weekend met culemborg bijvoorbeeld de koelkast even flink uitproberen door deze 48 uur te laten draaien. even een energiemeterje zien te lenen op het werk en dan kunnen we de wasbak weer terug plaatsen.

al met al nog geen €400,00 en wat vrije tijd maar nu hebben we wel een gekoelde koelbox in onze dufour 2800.

sportieve zeilgroeten, Paul de Man

Hallo Paul,
Dit draadje is al van een paar jaar geleden, maar ik heb hem even aandachtig zitten lezen want bij onze dufour is al een compressor ingebouwd maar deze maakt nog wel geluid maar koelt niet meer , nu wil ik deze gaan vervangen en is mijn vraag eigenlijk hoe bevalt de Waeco en waarom heb je toen voor deze gekozen en niet voor de isotherm en hoe is het stroom verbruik.
Ik moet alles nog open maken maar het handigst is 1 op 1 vervangen maar ik weet het merk nog niet en deze zal wel oud zijn. Isotherm is nu in de aanbieding wat goedkoper en volgens mij ook iets zuiniger daarom wel benieuwd naar jou bevindingen.
Groet Peter

Beste Peter, voordat je van alles uit je schip verwijderd is het wellicht een optie om eerst nieuw koudemiddel toe te voegen. Iemand met een mobiel stek station kan dit voor je uitvoeren.
Indien dit niet helpt; wij hebben voor de omschreven set gekozen vanwege de inbouwmogelijkheden en het lage elektrische verbruik.
Op onze “garage” heb ik een zonnepaneel van 80 Watt gemonteerd. Deze geeft zoveel vermogen dat we de koelkast de hele zomer aan (moeten) houden.
Je bent van harte welkom om de koelkast te bekijken als je in de buurt van Culemborg bent.
Groeten Paul