Inbouwen koelbox in dufour 2800

Hier kun je al je vragen/opmerkingen kwijt over de Dufour 2800

Re: Inbouwen koelbox in dufour 2800

Berichtdoor Paul&Lisette » 15 jun 2012 17:58

na lang wikken en wegen hebben wij het besluit genomen om toch niet de isotherm in te bouwen maar een nieuwe set te kopen van weaco. deze heeft een verdamper van danfoss en in principe dezelfde regeling als isotherm. op dit moment in de aanbieding bij george kniest voor maar € 359.00 inclusief verdamper. in verband met het volume van ongeveer 110 liter van de originele koelbox hebben we gekozen voor de ring verdamper type vd07. deze heeft het grootste koelend vermogen van de drie typen die geleverd kunnen worden. we hebben nu ook de optie om een vriesvak te creeren.
MAAR NU DE VRAAG; WIE BOUWEN ER MEE?
natuurlijk via de site, want ik denk niet dat ik iedereen kwijt kan aan boord van onze 2800. voor het einde van de maand juli moet het project zijn afgerond.
ons stappenplan:
exacte plaats bepalen voor de compressor en condensor. deze zitten samen op een vierkante plaat gemonteerd en mogen / kunnen niet direct tegen een wand geplaatst worden ivm de luchtdoorstroming. het idee is om de compressor en condensor tussen de koelbox en de wand van de motorruimte onder de wasbak van de keuken op een rvs beugel te monteren. natuurlijk moet de steun degelijk en van het juiste gewicht zijn om hinderlijke trillingen tijdens gebruik te voorkomen. op deze montageplaat moet dan nog een steun komen voor een thermische zekering voor het geval dat.
de voeding willen we bij de startmotor weghalen. hier zitten twee geweldig mooie dikke kabels waardoor we grote stukken nieuwe bedrading kunnen uitsparen.
de verdamper willen we tegen het achterschot op 2/3e van de hoogte van het diepste deel monteren. met een rooster eronder hebben we meteen een vriesvak.
omdat we de koelkast zo vol mogelijk willen doen zitten we er aan te denken om een stukje rvs plaat met gaten in een hoek om te zetten en dit onder en voor de verdamper te monteren zodat deze met leuk (zwaar) weer zeilen niet kan beschadigen.
dan nog het geheel isoleren met 5 cm dik pir of pur plaat / schuim. op de plaatsen waar we geen plaat kunnen plaatsen denk aan de zijde van de romp en de bakskist willen we de ruimte op vullen met pur of pir schuim.
de locatie van de temperatuurinstelknop bepalen we als laatste. deze komt waarschijnlijk irritant in het zicht te zitten.
morgen de start met het demonteren van de grote la in de keuken.
de foto's volgen....

groeten Paul SY Bijelo
Paul&Lisette

Scheepsnaam: BIJELO
Scheepstype: Dufour 2800 - 8.30 m
Opmerking: "BIJELO"is slavisch voor witte.

Berichtdoor Hdrenth » 15 jun 2012 18:13

Paul,

Waarom kies je ervoor om hem onder het aanrecht te plaatsen? Ik heb hem in de bakskist op een plek dat hij niet in de weg zit geplaatst (feitelijk opgehangen). Zo hou de de nuttige ruimte in de kombuis beschikbaar en hoor je de compressor ook helemaal niet.
Hdrenth

Scheepsnaam: Anne elise

Berichtdoor Paul&Lisette » 16 jun 2012 13:06

hoi Henk,
onder de wasbak zit veel nutteloze ruimte, hier past prima een compressor met condensor in. ik heb wel de wasbak tijdelijk verwijderd om overal goed bij te kunnen. zie foto.
ik ben wel heel erg benieuwd hoe jij de O-verdamper hebt gemonteerd Henk. kun je misschien een foto plaatsen?

groeten Paul
Bijlagen
P6150096.JPG
foto genomen door gat van wasbak
P6150096.JPG (615.16 KiB) 7698 keer bekeken
Paul&Lisette

Berichtdoor SamenMoos » 18 jun 2012 20:35

Beste Paul en anderen,
Inmiddels leven we in Juni, een fantastisch voorjaar! De koude biertjes waren nog niet echt hard nodig...... De genoemde collega heeft nog steeds ruzie met de compressor met verdamper, maar nu heeft mijn lieve gade op MP een Waeco CS-NC15 gevonden: een gecombineerde compressorunit, inclusief een digitale regelaar van Elreha. Met enig kunst- en vliegwerk het hele zaakje redelijk eenvoudig ingebouwd in de bestaande koelbox en aan de bakszijde de isolatiewaarde ietwat verhoogd. Vreselijk stil (max vermogen zou 48 Watt zijn), en prachtig koelend. Op verzoek zijn er foto's voorhanden. Erg leuk om met een decoupeerzaag je schip te lijf te gaan.....
Laat de zomer maar komen!

Groet, Martin
Bijlagen
scan240512 028.jpg
scan240512 028.jpg (953.62 KiB) 7688 keer bekeken
Een goed schip zorgt voor een halfvol glas!!
SamenMoos

Scheepsnaam: Avalon
Scheepstype: Dufour 29 - 8.95 m - 1975
Opmerking: Een vat vol verassingen!!!!

Berichtdoor Hdrenth » 19 jun 2012 14:20

Hoi Paul,

De ruimte onder de wasbak is reeds eerder geclaimed voor een handig prullebakje. Ik zal inderdaad wat foto's maken van hoe ik eea heb zitten.

Succes, Henk
Hdrenth

Scheepsnaam: Anne elise

Berichtdoor Paul&Lisette » 21 jun 2012 17:13

dag allen,
net als met de compressormodule ook flink aan het schuiven en meten geweest met de verdamper type vd07, kan helaas niet de meest ideale plaats vinden om de o-verdamper te plaatsen. het idee was om deze tegen de achterzijde te plaatsen maar dit past niet naar mijn zin. even met george kniest gebeld en ik kan kosteloos de verdamper ruilen tegen de vd01. deze l-verdamper kan ik tegen de hoge zijde aan stuurboord monteren met de korte zijde tegen de achterzijde. het koelend vermogen van deze verdamper is voldoende om de koelbox te koelen met een isolatie van 5 cm pur. volgende week kan ik de verdamper omruilen. dit weekend ga ik proberen de bevestigingsplaats voor de compressor te maken. na het bericht van Henk ga ik zeker proberen om ruimte over te houden voor een vuilnisbakje van de winter. de bedrading ga ik aftakken bij de startmotor met een thermische zekering op de bevestigingsplaat. de foto's volgen.....

groeten Paul SY Bijelo
Paul&Lisette

Berichtdoor Paul&Lisette » 24 jun 2012 07:03

dag allen, de isolatie is op maar gemaakt en de steun voor de compressor is gereed. op de foto kun je goed de steun zien die ik met twee omgdraaide stevige boekensteunen heb gemaakt met een plankje van betonmultiplex. rechts kun je de isolatieplaat zien die ik aan de voorzijde en stuurboordzijde van de koelbox ga vastzetten. de achterzijde en de bakboordzijde vul ik op met purschuim. omdat de koelbox al een eigen isolatielaag heeft verwacht ik een hoog rendement van de gekozen isolatie.
deze week komt de andere L-verdamper binnen en kan ik de gaten boren voor de leiding en de thermostaat. daarna kunnen we afpuren en de isolatieplaat definitief vastzetten.

groeten Paul SY Bijelo
Bijlagen
foto compressor onder in keuken.jpg
foto compressor onder in keuken.jpg (656.92 KiB) 7656 keer bekeken
Paul&Lisette

Berichtdoor Paul&Lisette » 01 jul 2012 18:59

zo.... vandaag voor het eerst de verdamper bevroren.

nadat al het pur schuim was uitgehard heb ik vandaag alles netjes afgesneden waar te veel schuim tussen de isolatieplaten was gekomen. daarna de leidingen op de comprerssorset aangesloten en de bedrading volgens het boekje op de regelkast aangesloten. toen het grote moment en de thermostaat aangezet. het lichte zoemende geluid verrade dat de compressor draaide. enkele momenten later begon er al rijp op de verdamper te komen en slecht 5 minuten later was de temperatuur in de koelbox al met 5 graden gedaald.

volgend weekend met culemborg bijvoorbeeld de koelkast even flink uitproberen door deze 48 uur te laten draaien. even een energiemeterje zien te lenen op het werk en dan kunnen we de wasbak weer terug plaatsen.

al met al nog geen €400,00 en wat vrije tijd maar nu hebben we wel een gekoelde koelbox in onze dufour 2800.

sportieve zeilgroeten, Paul de Man
Paul&Lisette

Berichtdoor Pedro » 28 mei 2018 21:18

Hallo Paul,
Dit draadje is al van een paar jaar geleden, maar ik heb hem even aandachtig zitten lezen want bij onze dufour is al een compressor ingebouwd maar deze maakt nog wel geluid maar koelt niet meer , nu wil ik deze gaan vervangen en is mijn vraag eigenlijk hoe bevalt de Waeco en waarom heb je toen voor deze gekozen en niet voor de isotherm en hoe is het stroom verbruik.
Ik moet alles nog open maken maar het handigst is 1 op 1 vervangen maar ik weet het merk nog niet en deze zal wel oud zijn. Isotherm is nu in de aanbieding wat goedkoper en volgens mij ook iets zuiniger daarom wel benieuwd naar jou bevindingen.
Groet Peter
Pedro

Berichtdoor Paul&Lisette » 29 mei 2018 19:23

Beste Peter, voordat je van alles uit je schip verwijderd is het wellicht een optie om eerst nieuw koudemiddel toe te voegen. Iemand met een mobiel stek station kan dit voor je uitvoeren.
Indien dit niet helpt; wij hebben voor de omschreven set gekozen vanwege de inbouwmogelijkheden en het lage elektrische verbruik.
Op onze "garage" heb ik een zonnepaneel van 80 Watt gemonteerd. Deze geeft zoveel vermogen dat we de koelkast de hele zomer aan (moeten) houden.
Je bent van harte welkom om de koelkast te bekijken als je in de buurt van Culemborg bent.
Groeten Paul
Paul&Lisette

VorigeVolgende

Keer terug naar Dufour 2800