speling op roerlagers

na controle van ons onderwaterschip voelden we dat er speling zat op het roer.
inmiddels het roer verwijderd en het bovenste lager verwijderd. dit ging makkelijk en inmiddels hebben we al een nieuw ptfe lager gedraaid op de draaibank. echter het onderste lager hebben ze bij de bouw goed weggestopt. ik heb al wel netjes een stempel gedraaid om op die manier het onderste lager naar boven toe eruit te trekken. vandaag even geprobeerd maar helaas nog geen beweging in te krijgen. nu maar even verder onderzoeken of het lager soms vastgelijmd zit, dan moet de hele roerkoning eruit en meteen maar modificeren naar een rvs koning met nieuwe ptfe lagers. wie heeft er al ervaring met het verwijderen en opnieuw monteren van dit onderste roerlager?

groeten Paul

Beste Paul,

Ik heb geen ervaring met demontage van het lager.
Wel even aandacht voor het feit dat kunststoflagers ietsje zwellen als ze nat worden.
Dus niet te krap op maat maken. De leverancier moet kunnen zeggen hoeveel het zwelt.

Groet,

Guus

zo de lagers zijn eindelijk gereed en klaar voor montage. het onderste lager laten we zitten omdat deze verlijmd zit met de roerkoning. het nieuwe lager wordt bovenop het oude lager geplaatst. de krachten die vrijkomen op een iets hogere locatie in de roerkoning zijn overkoombaar. het bovenste lager zit in de rvs plaat geperst waarna we deze nogmaals hebben uitgedraaid. het lager vervormde zoveel dat we opnieuw het gat hebben uitgeruimd. de komende weken even monteren en lekker spelingvrij sturen de komende periode. ik zal binnenkort foto’s en misschien een cad tekening plaasten.

groeten Paul

Paul, heb je foto’s en/of technische tekeningen beschikbaar van de oplossing die je hebt toegepast?
Mijn roer heeft ook last van speling dus ik ontkom denk ik niet aan een soortgelijke operatie.

dag maarten,
ik heb geen tekeningen omdat tijdens de productie er meerdere keren gewijzigd is.
het bovenste lager is prima los te maken en te kopieren. het onderste lager zit verlijmd. deze heb ik op de roeras pas gemaakt en daarna zover afgedraaid totdat deze in de roerkoning paste. daarna heb ik de nieuwe bus bovenop en in de roerkoning verlijmd met epoxy.

succes met klussen en verbeteren

groeten Paul SY Bijelo

Ook mijn roeras geeft zoveel speling dat ik deze winter er maar eens werk van ga maken.
Ik heb dit onderwerp al doorgelezen, maar zijn er nog speciale opmerkingen die mij het werk gemakkelijker kunnen maken?

Hoe heb je de nieuwe lagers laten draaien of zelf gedraaid, bij een bedrijf ?
Via de jachtwerf of zelf gevonden.
Als je dit bij een bedrijf hebt laten uitvoeren, welk bedrijf was dit, en doen ze dit werk nog voor zover je weet?

Ter info
Boot ligt in Zeeland, Ik woon in Belgie.

m.v.g.

Tony

Foto’s afbouw roer:
roer_1_PB160149_sm.jpg

roer_2_PB160157_sm.jpg

roer_3_PB160156_sm.jpg

roer_4_PB160155_sm.jpg

Dit geeft me meer vragen als ik had verwacht.

  • Het bovenlager is zwart ?
  • is dit wel Ertalon ?
  • Is dit origineel ?
    De zaagsnede in dit lager Hoort dit zo ?
    Of is dit het gevolg van een eerdere poging om de speling te verminderen ?

Heb tijdens de afbouw gemeten, maar ik vertouw de meting niet. ( was met een kunstof schuifmaat, handig om snel wat maten te nemen, maar niet betrouwbaar hiervoor denk ik )
Volgende keer zal ik wel een metalen schuifmaat meenemen.
Voor wat ze waard zijn. binnendiameter bovenlager 60,5 mm maat roeras was 60,0 maar zoals gezegd die metingen moeten opnieuw.

Wij hebben op onze Dufour uit 1977 ook spelling op het roer. Maar als ik de helmstok verwijder en vervolgens de 2 grote moeren losdraai, dan lijken de bouten weg te zakken. Ik ben bang dat als ik de moeren helemaal losdraai, de bouten in de roerkoker vallen. Maar als ik de berichten in dit topic lees, dan lijkt mij vrees onjuist. Wie kan mij adviseren?

Beste Marcel & Martine, als je de twee moeren losdraait maak je de bovenplaat van je roeras los. Deze plaat zorgt er voor dat je roer blijft hangen. Als je deze moeren in het water losdraait zal je roer naar de bodem zakken. Als je dit op de wal doet zal je roer op de grond vallen. Wanneer je je roer ondersteunt zul je merken dat de draadeinden niet naar beneden zakken. Bij ons zijn de draadeinden gefixeerd aan de roeras.
Groeten Paul

Beste Paul, bedankt voor je reactie. Dan was mijn voorgevoel juist. Over 2 weken gaat de boot het water uit en dan zal ik op de wal het roer loshalen. Grt, Marcel

Bij het wegnemen van het roer, wat ik vorig jaar gedaan heb, volgende opmerkingen.
Je moet ongeveer 1 mtr kunnen zaken om de roeras uit het schip te krijgen.
Voor mij was het even iets hoger laten hijsen in de kraan waarmee het schip uit het water gehaald werd.
Het roer met 1 sterke of 2 iets minder sterke mensen vast houden tot de roeras helemaal vrij is, en het dan neerleggen.
Gewicht iets rond de 30 kgr. ( als het leeg is. )

Normaal is het roer van de dufour 2800 hol en zit er water in, mijn roer heb ik 4 jaar geleden opgeboord en behandeld daarna opgevuld met 2 componenten gesloten cel schuim. Hierdoor kan het zijn dat mijn roer zwaarder is als andere, maar als je roer vol water zit dan kan het weer zwaarder zijn.

Zorg voor een pallet om het roer op te leggen, dan kan je het na het uitnemen makkelijker verplaatsen.
Dragen kan, maar het is niet gemakkelijk.