speling op roerlagers

na controle van ons onderwaterschip voelden we dat er speling zat op het roer.
inmiddels het roer verwijderd en het bovenste lager verwijderd. dit ging makkelijk en inmiddels hebben we al een nieuw ptfe lager gedraaid op de draaibank. echter het onderste lager hebben ze bij de bouw goed weggestopt. ik heb al wel netjes een stempel gedraaid om op die manier het onderste lager naar boven toe eruit te trekken. vandaag even geprobeerd maar helaas nog geen beweging in te krijgen. nu maar even verder onderzoeken of het lager soms vastgelijmd zit, dan moet de hele roerkoning eruit en meteen maar modificeren naar een rvs koning met nieuwe ptfe lagers. wie heeft er al ervaring met het verwijderen en opnieuw monteren van dit onderste roerlager?

groeten Paul

Beste Paul,

Ik heb geen ervaring met demontage van het lager.
Wel even aandacht voor het feit dat kunststoflagers ietsje zwellen als ze nat worden.
Dus niet te krap op maat maken. De leverancier moet kunnen zeggen hoeveel het zwelt.

Groet,

Guus

zo de lagers zijn eindelijk gereed en klaar voor montage. het onderste lager laten we zitten omdat deze verlijmd zit met de roerkoning. het nieuwe lager wordt bovenop het oude lager geplaatst. de krachten die vrijkomen op een iets hogere locatie in de roerkoning zijn overkoombaar. het bovenste lager zit in de rvs plaat geperst waarna we deze nogmaals hebben uitgedraaid. het lager vervormde zoveel dat we opnieuw het gat hebben uitgeruimd. de komende weken even monteren en lekker spelingvrij sturen de komende periode. ik zal binnenkort foto’s en misschien een cad tekening plaasten.

groeten Paul

Paul, heb je foto’s en/of technische tekeningen beschikbaar van de oplossing die je hebt toegepast?
Mijn roer heeft ook last van speling dus ik ontkom denk ik niet aan een soortgelijke operatie.

dag maarten,
ik heb geen tekeningen omdat tijdens de productie er meerdere keren gewijzigd is.