zwakke plek kajuit dak.

Ik heb een zwakke plek in mijn kajuit dak ter hoogte van het ventilatie gat en dit loopt richting raam. Nu moet dit versterkt worden maar hoe is dit zonder te veel te slopen te doen.
Zelf dacht ik om boven het toilet een gat te maken en dan het dak van binnen uit te polyesteren en dan het gat voorzien van een inspectieluik.Eigenlijk wil ik niks slopen. Of zou je dit ook met een purschuim kunnen doen.
Heeft iemand tips ik lees ze graag.

Groet Peter

Beste Peter, wellicht kun je het ventilatierooster demonteren en via dit gat tussen de binnen- en buitenschaal komen. Op die manier hoef je geen extra maar bovenal zichtbare gaten te maken.
in de handel zijn complete epoxysetjes te krijgen die je wellicht via het gat aan kunt brengen.
Zelf ben ik al een tijdje aan het hobbyen op ons ankerluik. Uit ervaring kan ik zeggen dat pur of pir schuim onvoldoende degelijk is.
met belangstelling ga ik dit topic volgen.
groeten Paul

Hallo Paul , Ja ik wil eigenlijk niet slopen dus zou ik het ventilatie rooster eraf kunnen halen en kijken of ik erbij kan. Ik zag ook al dat er schuim polyester in de handel is, Ik heb daar geen ervaring mee en heb dan wel zoiets van hoeveel moet je gebruiken en waar gaat het heen. Ook weet ik niet hoe groot de ruimte is en -of er eventueel electra loopt. Heb jij dit ook al eens gedaan of misschien is er iemand die dit al eerder gedaan heeft en zijn ervaring wil delen.

Ik ben er dus nog niet uit hoe ik dit ga aanpakken.
bedankt
Groet Peter

Wij hebben ook een zachte plek in het dek, dat is sowieso behoorlijk rot hier en daar :frowning:

Bij het ventilatiegat hebben we bijna een halve liter epoxy in laten lopen en de stevigheid is redelijk terug. Nog steeds nat helaas… Blijft verder zoek naar de lekkage

Wij hebben ook een sompige plek in het dek, ik heb al het beslag er al afgehaald en opnieuw met sikaflex 291i opnieuw aangebracht, een zeil boven het dek gespannen (tussen mast en buiskap) en nog blijft het lekken :frowning::-(. Ik word er wel een beetje moedeloos van. Ik ga eerst even verder naar het dekraam kijken. Dat heb ik nog niet opnieuw gedaan, zucht. Hebben jullie tips voor de Dufour 2800, waar dat het meest logisch is?

Waarschijnlijk dakraam. Als het daar lekt dan verrot het balsahout aan die kant. Gaat tot aan de knik waar het loophandvat op zit. Kan naar beide kanten…ik heb 1 kant nu gedaan,gewoon van boven het stuk kajuitdak er uitgeslepen en alle natte balsa er uit gehaald…en je gaat steeds verder naar achter😁. Hierna laten drogen,muliplex in lagen er weer in geplakt en tenslotte weer de uitgeslepen drkdelen er weer ingeplakt,naden schuin aangeslepen en weer dicht gezet met weefsel en epoxy. Daarna afgewerkt met ingedikte epoxy met katoen en glasvezels. Gladgeschuurd en weer een laagje lak met zand er op geschilderd. Als de andere kant ook klaar is dan in 1 keer heel het kajuitdak lakken en nieuwe antislip aanbrengen.